YouGov is een organisatie die gegevens van over de hele wereld verzamelt over consumptiegewoonten, meningen, levensstijlen, enz. Onlangs gaf het bedrijf de Deense startup Monta, gespecialiseerd in het beheer van laadpalen, de opdracht om een onderzoek uit te voeren naar de tevredenheid van nieuwe eigenaars van elektrische auto’s in Frankrijk. De conclusies zijn interessant, want daaruit blijkt dat 54% van de bezitters van elektrische auto’s en plug-in hybrides spijt zou hebben van hun keuze.
In totaal werden 618 bestuurders ondervraagd en 19% van hen betreurt hun keuze ten zeerste gezien de recente verhoging van de elektriciteitstarieven, terwijl 35% dit gedeeltelijk betreurt. Slechts 36% van de respondenten heeft geen spijt van hun keuze en 10% is verdeeld over hun aankoop. Merk op dat deze resultaten globaal zijn en dat de enquête geen onderscheid maakt tussen eigenaars van een 100% elektrische en een plug-in hybride auto.
Heeft de duurdere elektriciteit alles veranderd?
Volgens de enquête ligt de stijging van de elektriciteitsprijzen aan de basis van de onvrede van de eigenaars van elektrische auto’s. Ter herinnering: de prijzen zijn sinds 1 augustus in Frankrijk met +10% gestegen. Toch zou niet de prijs van de elektriciteit thuis het probleem zijn, maar de tarieven aan de laadpalen die niet transparant zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
De eigenaars geven ook aan dat hun onvrede ook voortkomt uit de ongelukkige laadervaringen waarbij stress en de angst voor een lege batterij een belangrijke rol speelden. De veelvuldige betaaloplossingen die tijdens elke rit moeten worden overwogen, blijven problematisch en alleen Tesla biedt momenteel een echt laadcomfort met zijn netwerk van superchargers. Ditzelfde onderzoek geeft ook aan dat slechts 22% van de Franse bestuurders bereid zou zijn om hun thermische voertuig in te ruilen voor een elektrische auto …
Ook in België?
Geldt deze ontevredenheid ook in België? Waarschijnlijk niet, omdat ons grondgebied kleiner is, wat minder lange ritten en dus minder opladen vereist. Bovendien mogen we niet vergeten dat hoewel we nog tekortschieten op vlak van openbare laadpalen, de overgrote meerderheid van de elektrische auto’s professionele of bedrijfsvoertuigen zijn die aftrekbaar zijn, wat in Frankrijk helemaal niet bestaat. De realiteit is dus helemaal anders, zeker omdat de Belgen ook veel meer betalen voor hun elektriciteit. We kunnen dus afleiden dat de Belg over het algemeen meer gewonnen is voor elektrisch rijden, behalve de privérijder voor wie de aankoopprijs het grootste obstakel blijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be