Automarkt

Studie: deze technologie vinden bestuurders ronduit irritant

Technologie is vooruitgang, toch? Voor auto’s en de rij-ervaring blijkt dat lang niet altijd het geval te zijn. Een recente studie van onderzoeksbureau JD Power onthult aan welke snufjes bestuurders een bloedhekel hebben. De grootste ergernissen roepen vast en zeker een vorm van herkenning op.

Piet Andries | Gepubliceerd op 27 aug. 2024 | Leestijd: 4 min

Zelfparkerende auto’s, ingebouwde parfumverspreiders en gamingpret die eerder in een woonkamer thuishoort – de technologische vooruitgang in auto’s lijkt eindeloos. Maar niet alle snufjes vallen vlotjes in de smaak bij gebruikers, zo blijkt uit de 2024 U.S. Tech Experience Index Study van JD Power.

Het onderzoek toont aan dat meer technologie in auto’s niet automatisch de rijervaring verbetert. JD Power, dat de studie al vier jaar op rij doorvoert, ondervroeg meer dan 81.000 bestuurders van modellen uit 2024 en ontdekte dat, hoewel sommige functies gewaardeerd worden, veel technologie als frustrerend of onnodig wordt ervaren. De studie beoordeelde veertig snufjes, verdeeld over vier categorieën: gemak, opkomende automatisering, energie/duurzaamheid en infotainment/connectiviteit.

Advertentie – lees hieronder verder

Blijf van mijn stuur!

Het zal wellicht niet verwonderen dat veel bestuurders geen hoge pet op hebben van rijhulpsystemen, beter bekend onder de noemer ADAS. Hoewel functies zoals dodehoekbewaking gewaardeerd worden, scoort hands-on actieve rijassistentie, die de auto in het midden van de rijbaan houdt en de snelheid aanpast, het laagst vanwege een gebrek aan ervaren nut. Dat ook de adaptieve cruisecontrol op weinig sympathie kan rekenen, is wel een verrassing en kijken we naar de handenvrije versies van deze rijhulpsystemen, die alweer een stapje hoger op de evolutieladder staan, dan scoren ook deze maar een tikje beter.

Het is duidelijk dat de bestuurder geen hoge dunk op heeft van technologie die meent zelf beter te kunnen sturen. En dat terwijl de finesse van deze technologie anno 2024 wel op punt staat. Nog een andere overbodigheid die hoog scoort op de schaal van nutteloosheid is het infotainmentscherm voor de copiloot en passagiers. Daar geeft het testpubliek een goede reden voor op: in maar één op de tien gevallen zit er ook effectief iemand naast of achter de bestuurder. Dit blijkt cruciaal te zijn voor gebruikers: als een technologie een probleem oplost, is men tevreden, maar als dat niet het geval is, leidt het vooral tot ergernis. Waarom technologieën gebruiken die eerder verwarren dan helpen? Ook voor dealers is dit geen makkelijk straatje, want al die extra complexiteit vraagt om duiding voorafgaand aan de verkoop.

Liever geen lichaamstaaldetectie

Populair dan weer zijn AI-gestuurde functies, zoals slimme klimaatregelaars, maar meer geavanceerde herkenningstechnologieën, zoals gezichtsherkenning, vingerafdruklezers en gebarenbediening, presteren vaak slecht. Deze systemen worden niet altijd goed begrepen, lossen geen duidelijke problemen op en veel ondervraagden vinden dat de techbedrijven het op smartphones en computers het er veel beter van af brengen.

Kathleen Rizk, senior director bij JD Power, zegt: “Mensen moeten precies weten welk gebaar ze moeten maken om het te laten werken, en mensen die met hun handen praten, brengen het systeem vaak in de war.” Opvallend is dat deze functies volgens gebruikers vier van de vijf keer niet goed werken – een alarmerend cijfer.

Het onderzoek wijst ook op een verschil tussen eigenaren van elektrische voertuigen (EV’s) en auto’s met verbrandingsmotoren. EV-bestuurders raken tegenwoordig sneller gefrustreerd door de complexiteit van nieuwe technologieën. JD Power suggereert dat dit te maken heeft met perceptie: EV-rijders voelen zich het slachtoffer van overbodige technologie, terwijl dezelfde functies in auto’s met verbrandingsmotoren minder ergernis opwekken. Het is het resultaat van de jacht die traditionele merken maken op de gadgetzucht van Tesla, dat er een merksignatuur van heeft gemaakt. Early adopters vonden het allemaal oké, maar de tweede golf EV-rijders heeft het er een pak lastiger mee

Hoewel het onderzoek in de VS is uitgevoerd, zullen veel Belgische bestuurders zich herkennen in het lijstje. Autofabrikanten staan onder druk om hun voertuigen vol te stoppen met de nieuwste technologie, maar JD Power’s studie maakt duidelijk dat technologie niet alleen modern, maar vooral betrouwbaar en intuïtief moet zijn, en echte problemen voor bestuurders moet oplossen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon