Trends in 2018: Steeds minder diesel, steeds meer SUV

Febiac gunt ons een blik op de trends van het eerste semester van 2018 wat de verkoop van nieuwe auto’s betreft. In lijn met de afgelopen jaren zijn SUV’s bijzonder populair en blijft de dieselwagen terrein verliezen.

Trends in 2018: Steeds minder diesel, steeds meer SUV

De SUV blijft koning in autoland: zomaar eventjes 36% van alle nieuw ingeschreven wagens valt onder die categorie. Op 31 december 2017 was dat nog 30%. Middenklasse SUV’s (Tiguan, Kadjar…) verkopen het best en nemen 21,36% van de inschrijvingen voor hun rekening.

Dat dieselmotoren massaal worden afgezworen, weet het kleinste kind inmiddels. De verkoop van benzinewagens is weer met 10% gestegen in vergelijking met vorig jaar en met een aandeel van 58,05% dit semester worden er dus offcieel meer benzine- dan dieselwagens verkocht in ons land. De verkoop van hybrides en elektrische auto’s is stabiel gebleven.

Er is wel een groot verschil tussen de keuze van particulieren en bedrijven merkbaar. Van de eerste groep heeft 77,19% voor een benzinedrinker gekozen, terwijl meer dan de helft van de nieuwe firmawagens op diesel rijdt (55,9%).