Het is een volkswijsheid die in de Belgische middenstandskringen nooit is verdwenen: hoed je voor politieke kleur, want dat is niet goed voor zaken. Misschien dat Tesla-baas Elon Musk beter had geluisterd naar het riedeltje. Want ook al gaat het de aandelenkoers van zijn automerk voor de wind sinds zijn politieke demarche, de verkoopcijfers in Europa laten een beeld zien dat om een ingrijpende stuurcorrectie vraagt als deze zich doorzet.
De registraties van Tesla zijn in januari fors gedaald. Niet alleen in ons land, waar het merk een oplawaai van 44.8% kreeg te verduren, en nog 1.008 stuks sleet terwijl dat er vorig jaar nog 1.826 waren, maar ook in de belangrijkste markten van het continent. Frankrijk is de op één na grootste markt van de EU. Daar verkocht de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s 63% minder wagens dan in januari vorig jaar. In Nederland, na Noorwegen de belangrijkste sterkhouder in elektromobiliteit, liggen de zaken niet anders. In de maand december van vorig jaar vond Tesla maar liefst 6.000 nieuwe klanten, maar begin 2025 - de maand van de inauguratie van president Donald Trump en de viraal gegane ‘nazigroet’ van Musk - klapte de verkoop in elkaar tot 900 stuks (goed voor een daling van 83%!).

Advertentie – lees hieronder verder
Laagste cijfers in anderhalf jaar
Ook in het Scandinavische boegbeeld voor elektrisch rijden (Noorwegen bereikte afgelopen maand een absoluut verkooprecord van 95,6% elektrische auto’s) is het merk zijn dominante positie kwijtgespeeld. Het haalde in de eerste maand van dit jaar maar eenderde van de verkoop van de nieuwe leider Volkswagen. En dan over naar Duitsland, waar Tesla een productiefaciliteit heeft nabij Berlijn. Daar kreeg het aantal registraties een stevige tik van 41%. Overal zijn dit de laagste cijfers in anderhalf jaar. Verontrustend is het zeker, want, met uitzondering van Duitsland, is in veel markten de elektrische verkoop in het algemeen relatief stabiel gebleven.
Er zijn natuurlijk een paar verklaringen. De nieuwste versie van de verkooptrekker Model Y staat nog maar in de startblokken en is nog niet in deze cijfers opgenomen. Mogelijks hebben sommige klanten gewacht alvorens de bestelbon te tekenen. Wat ook speelt, is de jaarovergang. In de maand december voert Tesla altijd een agressieve prijzenpolitiek om de verkoop te boosten (zoals de cijfers uit Nederland tonen), maar die ballon loopt onvermijdelijk leeg in de eerste maand van het jaar. Voorts zijn er in veel landen steeds veranderende belasting- en subsidieregels die een effect kunnen hebben. Maar goed, die hordes tellen ook voor ander merken. En dan merk je dat, in België bijvoorbeeld, Polestar in de afgelopen maand wel met 115% gegroeid is.

Politieke standpunten
De concurrentie eist zeker een tol. Maar eigenlijk lijkt deze vooral te profiteren van de boemansjerp die baas Elon Musk zich omgordt. Flirten met extreem-rechtse partijen (AfD in Duitsland, Meloni in Italië), Trump steunen, in goede aarde valt het allemaal niet. Zeker niet bij de linksgezinde klanten die het merk mee hielpen groot worden in het begin - en die zich nu massaal tot excuus-stickers wenden. Die mening is ook Bloomberg toegedaan. Alhoewel de impact moeilijk te kwantificeren valt, verwijst het persagentschap onomwonden naar de link tussen politieke standpunten en verkoop.
Helaas voor Musk brengen de signalen op de thuismarkt geen zalving. In Californië, de wieg van het merk en Amerika’s uithangbord voor elektrische auto’s, is de verkoop achteruitgeboerd met 11.6%. Desalniettemin behoudt Tesla zijn positie als best verkopende elektrische automerk. Ook in deze regio valt het op dat de algemene trend opwaarts is, want er zijn vorig jaar 0,7% meer elektrische auto’s in the Sun State verkocht. Waarnemers wijzen evengoed naar de Republikeinse outing van Musk die in de Democratenstaat niet wordt gesmaakt. Het is nog vroeg om definitieve conclusies te trekken op basis van één maand, maar een teken aan de wand lijkt er wel te zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be