Alvorens nader in te gaan op de details, moet worden opgemerkt dat Bram Schot op 1 april zijn post verlaat om meer tijd aan zijn privéleven te besteden. De man heeft zich dan ook laten gaan tijdens het interview met de Telegraaf.
Duurdere ‘traditionele’ voertuigen
Wat de meeste media uit zijn recente interview hebben opgepikt, is dat “benzine- en dieselauto’s tussen nu en de komende 4 jaar tussen de 3.000 en 5.000 euro duurder zullen worden”. Dit valt voor een groot deel te verklaren door de verplichte apparatuur (roetfilters en andere katalysatoren), maar ook “door de ontwikkeling die de meeste fabrikanten blijven maken op verbrandingsmotoren”, aldus de CEO. “Hoe gaan we als fabrikant geld verdienen? We investeren veel in elektrische auto’s, maar de winst op deze auto’s is veel lager dan op auto’s op fossiele brandstoffen.” De prijs van benzine- en dieselwagens zullen bijgevolg stijgen om de verliezen en/of de ontwikkeling van elektrische voertuigen te dekken. Elektrische voertuigen zijn op dit moment duurder, maar het prijsverschil met “traditionele” auto’s zal tegen 2030 kleiner zijn.
Minder CO2-uitstoot moet
In ieder geval hebben de fabrikanten geen keuze. Als zij elektrische auto’s ontwikkelen, komt dat omdat Europa emissiequota oplegt. Zonder geëlektrificeerde voertuigen om de CO2-uitstoot te verminderen, zullen de fabrikanten zware boetes moeten betalen. Bram Schot gelooft dat het wagenpark van de toekomst vooral zal bestaan uit oplaadbare hybriden, elektrische wagens en auto’s op waterstof (hij denkt vanaf 2028).
Advertentie – lees hieronder verder
De vraag die rest, is of er op een ‘properdere’ manier batterijen ontwikkeld zullen worden, hoe het zit met het verlies van capaciteit door de jaren heen en of de oplaadsnelheid fel naar omhoog zal gaan. Laat ons hopen (en veronderstellen) van wel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be