Autotests

TEST Ford Fiesta ST: Gefrustreerd wachten…

Al bij ons eerste contact met de Ford Fiesta waren we onder de indruk van zijn rijkwaliteiten die boven het gemiddelde liggen, en keken we uit naar de versie die door het team van Ford Performance onder handen werd genomen. Ons geduld werd beloond! Of toch zo goed als…

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 17 mei 2018 | Leestijd: 6 min

De nieuwe Fiesta ST verenigt de sterke troeven van Ford: een topchassis en een Ecoboost driecilindermotor die zijn strepen heeft verdiend. Het gaat hier om de 1,5 liter die 200 pk produceert, net als evenveel als de beperkte ST200-reeks van de vorige generatie. Aan dit model houden we zeer mooie herinneringen over, want je kon er stevig de pees op leggen zonder dat de ST ook maar een krimp gaf. Zowel snelle bochten als haarspelden konden zeer snel aangesneden worden dankzij de bijzonder scherp sturende voortrein.

Advertentie – lees hieronder verder

Het nieuwe model pakt uit met nog sterkere prestaties: de topsnelheid stijgt met 2 km/u (232 km/u) en de spurt van 0 tot 100 km/u verloopt twee tienden sneller dan voorheen (6,5 seconden). Dit terwijl het koppel van 290 Nm van de 1,5 liter lager is dan dat van de oude 1.6. Met dank hiervoor aan de Launch Control, die optioneel verkrijgbaar is. De nieuwe motor is niet alleen pittiger, hij functioneert ook schoner. Hiervoor beschikt hij naast een partikelfilter, ook over de mogelijkheid om bij lage belasting een cilinder uit te schakelen om zo enkele deciliters benzine te besparen. Dat is trouwens een première voor een “driepitter”!

Flat shift

Naast de nieuwe motor, werden ook zowat alle andere componenten van de auto grondig herwerkt. Zo kreeg bijvoorbeeld de zesversnellingsbak kortere schakelwegen en een « flat shift » functie, die toelaat de koppeling te gebruiken terwijl je bij het schakelen plankgas blijft geven. Een snufje dat vooral bestuurders zal bevallen in regio’s waar manueel schakelen minder populair is. Ook het chassis evolueerde verder en heeft voortaan meerdere functioneringsprogramma’s en een ophanging die speciaal werd ontwikkeld om trillingen met lage frequenties te beperken.

Nog steeds even speels!

Maar genoeg gekletst, tijd voor actie. Jammer genoeg moesten we hiervoor plaatsnemen op de passagiersstoel. Het was dus aan de zijde van een Ford-testrijder dat ik dit nieuwe bommetje mocht ontdekken op het uitdagende en heuvelachtige testcircuit van het merk in Lommel. Reeds in de « normal » modus lijkt de Fiesta ST heel speels, met levendige en directe reacties en heftige hernemingen, echter zonder dat de tractiecontrole moet ingrijpen om het teveel aan koppel op de voortrein dood te knijpen. De inschakeling van de «sport» modus gaat gepaard met een nadrukkelijkere motorsound, die tot hiertoe wat te discreet uitviel naar mijn smaak. Dit geluid werd niet alleen bekomen door een actieve klep in de uitlaat, maar ook door een elektronische uitlaatsoundversterker die gelukkig voldoende goede smaak vertoont om geen te artificieel geluid voort te brengen.

Als het ritme verhoogd wordt, komt het talent van de Fiesta ST pas echt tot uiting. Laat remmen stelt geen problemen met de remschijven van 278 mm vooraan en 253 mm achteraan, die afkomstig zijn uit de vorige ST200 en duidelijk op hun taak berekend zijn. In de bochten lijkt de wagen echt aan het asfalt te kleven, zelfs bij lastenwissels en ontlastingen, dankzij onder meer het ingrijpen van de Torque Vectoring Control, die in een bocht het binnenste wiel wat afremt om de wagen vlotter om zijn as te laten draaien. Daarnaast leveren ook de Pilot Super Sport banden hun bijdrage tot het hoge gripniveau van deze auto.

Tenslotte is er nog de Track modus, de meest extreme instelling die voorbehouden is voor circuitgebruik en bevestigt dat de Fiesta ST geen assistentietechnologie nodig heeft om vreselijk efficiënt te rijden. Althans op het droge wegdek tijdens onze test. Het ESP laat de bestuurder nog heel wat vrijheid en tijdens de test was de tractiecontrole uitgeschakeld, maar nooit hadden we de indruk dat met de auto gevochten moest worden om hem op de rijlijn te houden of voelden we koppelreacties. In tegenstelling, de piloot moest de Fiesta ST echt “forceren” om zijn griplimieten op te zoeken, wat leidde tot een drift van de achtertrein, die echter makkelijk te corrigeren valt met een kleine stuurbeweging. En mocht dat niet volstaan, dan is er nog steeds het sperdifferentieel. Maar meer daarover een volgende keer…


Besluit

Enkele rondjes op circuit zegden al genoeg: het lijkt erop dat Ford eens te meer een geweldig speeltuig heeft ontwikkeld!

+

Beschikbaar als 5-deurs

Sportieve look zonder te overdrijven

Tractie/efficiëntie chassis

Karakter intact !

Zeldzame technologie in dit segment

 

Minder « brutaal » dan voorheen

Artificieel gebooste sound

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon