TEST Land Rover Discovery: avontuurlijke ziel

Om deze vijfde generatie Discovery te testen, hebben we de Atlantische Oceaan overgestoken. We zetten koers naar Utah en zijn uitgestrekte woestijnvlakten. Dit bleek het ideale testterrein voor de Land Rover die duidelijk geen moeite heeft met deze omgeving!

De wagens stonden naast elkaar opgesteld langs de landingsbaan van de kleine luchthaven van St-Georges in Utah. Een tiental exemplaren van de nieuwe Discovery waren klaar om de grote Amerikaanse vlaktes van de Mojave-woestijn te trotseren. De Discovery vormt al 27 jaar lang de perfecte link tussen de Defender en de Range. Deze vijfde generatie is ook een perfecte gezinswagen geworden, al blijft hij trouw aan zijn offroadskills.


Optische illusie 

Ondanks zijn lengte van 5 meter oogt hij relatief compact. De designers van het merk hebben een ware optische illusie gecreëerd want men wilde voorkomen dat hij erg ostentatief zou overkomen. Het profiel en de snuit blijven trouw aan wat we van het merk gewend zijn. Enkel het achterste gedeelte verrast. Dat ziet er vrij smal en hoog uit zodat het haast lijkt dat de wagen geen schouders heeft en erg slank blijft. De achterklep bestaat vandaag uit één stuk terwijl die vroeger tweedelig was. De deurgrendel zit niet langer aan de ruit maar wel ter hoogte van de kentekenhouder.

Echte zevenzitter

Hij werd 14 cm langer dan zijn voorganger en de Discovery 5 beschikt voortaan over een wielbasis van bijna drie meter! Zo biedt hij voldoende plaats voor zeven volwassenen op de drie rijen stoelen. Het zijn volwaardige zitplaatsen geworden want het is geen 5+2 configuratie. Om dit nog duidelijker te maken, voorziet Land Rover ook op de achterste stoelen Isofix-montagepunten.

Elke zetelrij staat ook hoger dan die ervoor zodat de passagiers achteraan ook een prima zicht op het landschap hebben. De 2de en de 3de bankenrij beschikken verder over de Seat Fold -technologie. Alle stoelen zijn vanuit de koffer maar ook vanaf het aanraakscherm op het dashboard elektrisch instelbaar. Wie wil, kan ze ook vanop afstand via een app op de smartphone instellen.

Instelbare hoogte 

Na de obligate presentatie staat ons een parcours van 500 km door een National Park te wachten. We rijden door canyons en de landschappen zijn adembenemend. Wanneer je de deur van de Discovery opent, wordt de bodemspeling automatisch met 4 cm verlaagd om de instap makkelijker te maken (op voorwaarde dat de wagen met een pneumatische vering is uitgerust). Boven de 105 km/u wordt de bodemspeling met 13 mm verlaagd met het oog op een betere aerodynamica. Tijdens offroadwerk kan het koetswerk tot 7,5 cm worden opgetild maar daar komen we later op terug. Voorlopig blijven we op het asfalt. Onder de motorkap zit een schitterende SD4-motor. Dankzij de bi-turbotechnologie levert deze tweeliter viercilinder 240 pk en 500 Nm aan koppel. Met dat vermogen biedt hij het rijcomfort van en 3.0 V6 van weleer. Het grote verschil is dat hij vandaag genoegen neemt met een normverbruik van 6,3 l/100 km (165g CO2/km). De achttrapsautomaat is even zacht als reactief en zorgt voor aangename gangwissels die perfect passen bij deze testroute.

Hoewel deze nieuwe Discovery bijna 500 kg lichter is geworden dankzij het aluminium onderstel, is het nog steeds geen ballerina. Hij weegt toch nog twee ton en heeft een vrij hoge architectuur waardoor hij zich duidelijk beter op zijn gemak voelt in de Far West dan in een klein Siciliaans dorpje!

Asfalt verlaten

De traditie van het huis wil dat deze nieuwe Discovery zijn kwaliteiten ook toont wanneer hij het asfalt verlaat. Vergeleken met zijn voorganger nam de bodemspeling toe met 4,3 cm en hij kan voortaan ook water tot 90 cm diepte doorwaden (+20 cm !). Zo hoef je niet bang te zijn om door diepe karrensporen te rijden.

Het Terrain Response systeem bekommert zich over alles. In de automatische modus past hij zich aan de bodemomstandigheden aan. Maar je kan ook zelf het rijprogramma kiezen via de draaiknop. Afdaalhulp, klimhulp, offroad snelheidsregelaar ... Er is niets of toch bijna niets wat hem kan stoppen. En wanneer de rijomstandigheden kritisch worden, volstaat het om de korte gearing in te schakelen en het koetswerk hoger in te stellen (via het pneumatische onderstel). De op- en afrijhoeken van het koetswerk zijn zo ruim bemeten dat je met deze Discovery haast in de bomen kan klimmen.

Besluit

Deze nieuwe Discovery blijft trouw aan de tradities van het huis en het is ook een schitterende offroader. Deze vijfde generatie voegt er bovendien tal van technologische snufjes en een familiaal karakter aan toe. Kortom, dit is in alle omstandigheden een uitstekende reispartner, wat de bestemming of de route ook mag zijn.

Pluspunten

7 echte zitplaatsen

Offroadcapaciteiten

Handige technologie
 

Minpunten

Aanzienlijk gewicht

Grote proporties

De Discovery 2.0 Sd4 in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.999cc; 240pk bij 4.000tr/min; 500Nm bij 4.000tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : manueel, 8 versnellingen

L/b/h (mm) : 4.970/2.073/1.888

Leeggewicht (kg) : 2.105

Koffervolume (l) : 1.231

Tankinhoud (l) : 77

0-100 km/u (sec.) : 8,3

Prijs : 55.700 € BTWi

Vermogen : 240 pk

Topsnelheid : 207 km/u

Gem. verbruik : 6,3 l/100km

CO2 : 165 g/km