Bij de lancering van de eerste Countryman in 2010 was dit een schokkende ervaring voor ware Mini-adepten. Het was immer een Mini met vijf deuren, 5 zitplaatsen, extra bodemspeling, vierwielaandrijving en een opgeblazen look. Niet iedereen was even enthousiast … BMW, de eigenaar van Mini, had in de gaten dat men jonge meiden die met een Mini reden niet naar de concurrentie mocht laten overlopen, eens ze mama werden. Van de eerste generatie Countryman werden 540.000 exemplaren verkocht dus het leek evident dat BMW een nieuwe versie zo ontwikkelen. De constructeur gaat nog een stapje verder want de nieuweling is 20 cm langer en 3 cm breder, de daklijn kwam niet hoger te liggen.

Totaal nieuw onderstel

Het koetswerk bleef vrij herkenbaar want deze avontuurlijke gezins-Mini werd vooral onderhuids vernieuwd. Deze nieuwe Countryman wordt op het UKL1-onderstel (voor Unter Klasse) van de BMW-groep gebouwd. Dat wordt ook gebruikt voor Mini Hatch en de Clubman maar BMW bouwt er ook de 2-reeks Active Tourer en de X1 op. Het is een degelijke en vooral stijve structuur. Het spreekt dat deze grotere Mini ook zwaarder werd want hij zet ongeveer 100 kg extra op de weegschaal. Afhankelijk van de versie weegt hij tot 1.600 kg maar hij mag dan ook bijna twee ton (1.800 kg) slepen.

Mini met plaats voor volwassenen achterin

Binnenin is de zitruimte achter indrukwekkend. Grote volwassenen hebben meer dan voldoende plaats voor hun benen, ook op het middelste zitje. Dat is wel iets smaller en ook de rugleuning is harder. Mini verzorgde ook de modulariteit. De hoek van de rugleuning van de achterbank is instelbaar en je kan die ook in drie standen (40/20/40) neerklappen. Bovendien is de bank verschuifbaar over een rail van 13 cm. Door het grotere koetswerk realiseert men extra kofferruimte. Afhankelijk van de positie van de achterbank slikt de koffer tussen de 350 en de 450 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.390 liter. Dat zijn geen topwaarden maar ze liggen perfect in lijn met de concurrenten binnen dit segment. Optioneel biedt Mini ook een elektrische kofferklep.

Vooraan is er een zee aan ruimte. Het interieur oogt smaakvol en ligt in lijn met de overige Mini-producten. We zien de grote centrale ronde teller die echter niet langer als kilometerteller (die zit nu vlak achter het stuur) wordt gebruikt. Op het grote scherm (dat optioneel ook over een aanraakfunctie beschikt) kan je de rijfuncties en het multimediasysteem bedienen. Op het dashboard zien we nog steeds de typische vintage wipschakelaars. De afwerking is duidelijk verbeterd want de meeste materialen voelen vandaag erg zacht aan.

Hybride volgt

Onder de motorkap vinden we bekende motorisaties. Er zijn drie benzineversies beschikbaar: Cooper (1.5 turbo met driecilinder van 136 pk), een Cooper S (2.0 4-cilinder turbo met 190 pk) en de John Cooper Works (2.0 turbo 231 pk). Er zijn ook twee diesels: een Cooper D (2.0 l met 150 pk) en een Cooper SD (2 liter met 190 pk). Alle motoren zijn leverbaar met vierwielaandrijving (+2.000 €). De grote nieuwigheid van deze Countryman is dat er ook een plug-in hybrid volgt. Diens batterij kan je aan het stopcontact bijladen. Hij combineert de 1.5 l benzinemotor van 136 pk met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 224 pk en zuiver elektrisch belooft men een rijbereik tot 40 km. Prijzen starten vanaf 36.000 €.

Aangenaam om te rijden

We hebben enkel de Cooper S-versie kunnen testen, voorzien van 18-duisvelgen. De prestaties zijn erg correct en de motor reageert zeer lineair zodat hij nooit brutaal uit de hoek komt. De demping is vrij hard op een gehavend wegdek maar globaal gezien kan je rekenen op een prima balans tussen comfort en weggedrag. In het snellere bochtenwerk voelt deze SUV zich minder op zijn gemak dan de Mini Hatch maar hij laat flink wat SUV’s achter zich. Het directe stuurgevoel is ook een opsteker bij een dynamische rijstijl. We hebben ook even het asfalt verlaten. Door de bodemspeling van 16,5 cm is het uiteraard geen echte offroader maar in combinatie met de vierwielaandrijving deinst deze Mini net terug om zijn fraaie velgen door de modder te sturen. 

Besluit

De pittige Britse sfeer van Mini heeft wat plaats geruimd voor Duitse ernst. Deze Countryman kiest voor een meer zakelijke aanpak en gaat voor extra comfort en functionaliteit. Kortom, het is een Mini die aan maturiteit heeft gewonnen. Hij is zeker in staat is om jonge en trendy gezinnen te verleiden die toch gesteld zijn op een beetje comfort!

Pluspunten

Ruimte achterin

Modulariteit (achterbank kan je op rail verschuiven en de rugleuning is instelbaar)

Efficiënt rijgedrag

Minpunten

Forse basisprijzen

Talrijke opties

Aanzienlijk gewicht

De Countryman Cooper S in cijfers

Motor : viercilinder-in-lijn, turbobenzine, 1.998cc, 192pk tussen 5.000 en 6.000tr/min, 280Nm tussen 1.350 en 4.600 tr/min

Aandrijving : voor- of vierwielaandrijving

Versnellingsbak : manuele zesbak of 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.299/1.822/1.557

Leeggewicht (kg) : 1.505

Koffervolume (l) : van 350/450 tot 1.390

Tankinhoud (l) : 51

0-100 km/u (sec) : 7,5

Prjs : 30.250 € BTWi

Vermogen : 192 pk

Topsnelheid : 225 km/u

Gem. verbruik : 6,2 l/100km

CO2 : 141 g/km