Autotests

TEST Polaris Slingshot : Deelbaar plezier

Polaris, dat vooral gekend is voor zijn terreinvoertuigen zoals de Razor (RZR), wil nu ook het asfalt veroveren met deze Slingshot. Met twee wielen vooraan en één achteraan dringt de vergelijking met de Can-Am Spider van BRP zich meteen op. Toch hebben deze twee bolides niet veel gemeen, buiten het feit dat ze beide drie wielen hebben. De Can-Am laat zich namelijk als een motor besturen (of eerder een quad), terwijl de Polaris een traditionelere configuratie heeft. Met twee stoelen naast elkaar, drie pedalen, een schakelpook en een stuur is de Slingshot eerder een auto, die bovendien veel fun biedt. Het dragen van een helm is trouwens niet verplicht…

Simon Havaux | Gepubliceerd op 31 mrt. 2016 | Leestijd: 7 min

Ook al is de stijl van de Slingshot moeilijk in een hokje onder te brengen, één ding is zeker: hij rijdt nergens onopgemerkt voorbij. Dat blijkt uit het enthousiasme van de mensen die je ermee passeert. Foto’s worden genomen, de duimen gaan de lucht in en de talrijke glimlachen geven je het gevoel een ster te zijn.

De basisversie wordt enkel in de VS gecommercialiseerd, zodat Europa zich tevreden moet stellen met de topuitvoering. Onze rode Slingshot is dus zeer compleet uitgerust. Het interieur is waterbestendig en heeft een centrale console met een LCD-scherm, geïntegreerde bluetooth, zes luidsprekers die een geluid van degelijke kwaliteit voortbrengen, evenals een dashboard dat analoge tellers en digitale informatie combineert, zoals temperatuur en verbruik. De jongste telg van Polaris is eveneens uitgerust met een achteruitrijcamera en een snelheidsregelaar, die zich op de bediening van de richtingaanwijzer bevindt. Die is wel iets te ver geplaatst, zodat je het stuur moet loslaten om hem te activeren. Vreemd…

Advertentie – lees hieronder verder

Speels karakter

Met een perfect afgeregeld tractiecontrolesysteem toont de Slingshot zich bijzonder speels. De driewieler, die door een motorblok van General Motors wordt aangedreven, toont zeker geen gebrek aan dynamiek. De 2.384 cc vier-in-lijn produceert niet minder dan 173 pk bij 6.200 opm voor een gewicht van 779 kg. Een gewicht-vermogensverhouding die meer dan behoorlijk is, moeten we toegeven. De transmissie wordt verzekerd door een met koolstofvezel versterkte riem en een manuele vijfversnellingsbak. De vijfde lijkt wel een beetje lang, waardoor de punch verdwijnt. Daarom gebruikten we die hoogste versnelling enkel op de snelweg om brandstof te besparen. Al bij al dus niet zo erg.

De link met het asfalt gebeurt via Kenda-rubbers, waarbij de indrukwekkende achterband met maatje 255/35 R20 voor een maximum aan grip zorgt. Hiermee zijn lichte drifts in snelle bochten mogelijk, wat een unieke belevenis oplevert. Reken er wel op dat je enkele kilometers nodig hebt om aan de vrij imposante afmetingen van deze bolide gewoon te raken. Met een breedte van 1.971mm zijn de dimensies van de Polaris ideaal om een maximum aan comfort en stabiliteit te verzekeren. Ter vergelijking: een A6 is 1.874 mm breed, of bijna 10 cm minder.

Eenmaal vertrouwd met de afmetingen van dit tuig, zijn we klaar voor de bochtige wegen rond Malaga. Met de morgen onder een zuiders zonnetje en een uitgeregende namiddag, konden we dit speeltje aan echte realiteitstest onderwerpen. We geven meteen al mee dat elke rit aangenaam is, wat de omstandigheden ook zijn. Tot grote verbazing vliegen de regendruppels gewoon over de cockpit. De kleine voorruit vervult perfect zijn rol en geeft de bestuurder en zijn passagier een geweldig gevoel van vrijheid. Het enige minpuntje is de tractiecontrole, die in het droge bijzonder prettig was, maar op een nat wegdek veel delicater uitviel. Een regenstand kan misschien een goed compromis leveren in de toekomst.

Polyvalent

Op het vlak waar een motorfiets beperkingen heeft door zijn concept, toont de roadster van Polaris zich polyvalenter. Een diep handschoenkastje met een USB-aansluiting en twee koffers achter de stoelen leveren heel wat laadcapaciteit op. Bovendien laat de aanwezigheid van twee stoelen de bestuurder toe het sportieve en funelement met anderen te delen. Geheel open, zonder deuren, net boven het wegdek, heeft de Slingshot het voordeel onvergelijkbare sensaties te bieden en toch polyvalenter te zijn. Ook al is de setup van de ophanging sportief, toch blijft een prima comfort verzekerd. Een motorrit met oma lijkt gewoon uitgesloten, maar een toertje in de Slingshot zou ze echt wel zien zitten. Waar wachten we op?

De Slingshot is gehomologeerd als L5e driewieler en komt daarmee in dezelfde klasse als bijvoorbeeld de Peugeot Métropolis. Een rijbewijs B volstaat dus om het stuur te nemen.

Besluit

Polaris doet een meesterzet met de lancering van deze bolide voor de openbare weg. De Slingshot onderscheidt zich van de geldende normen en biedt een goed compromis tussen een motor en een auto. De sensaties zijn absoluut verzekerd! En zoals alle wat eigenzinnige producten, onderscheidt ook dit voertuig zich door zijn bijzonder prijskaartje van …29.990 euro. Voor wat, hoort wat…

 

De Polaris Slingshot in enkele cijfers :

Kader : buizenstructuur

Leeggewicht : 755 kg

Tankinhoud : 37 l

Motor : 4-cilinder-in-lijn, dubbele bovenliggende nokkenas

Max.vermogen : 173 pk bij 6200 tr/mn

Koppel : 225 Nm bij 4700 tr/mn

 

         Unieke look

            Precies stuurgedrag

            Speelse kant

            Helm niet verplicht

            Gebruiksvriendelijk         

 

           Wat lange vijfde versnelling

            Richtingaanwijzer te ver van het stuur

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon