Autotests

TEST Renault Symbioz: we reden niét zelf

Het is voor een keer eens iets anders: we pakken uit met een test van een wagen … waarmee we niét gereden hebben! We legden ons leven namelijk in de handen van de sensoren van de Renault Symbioz conceptauto tijdens een “real life” test op de Franse autosnelwegen.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 1 mrt. 2018 | Leestijd: 7 min

«Ik ben hier enkel om in noodgevallen tussen te komen, omdat dit wettelijk verplicht is voor testen op de openbare weg”, verduidelijkt Yvan, een van de ingenieurs verantwoordelijk voor autonoom rijden bij Renault. Hij beschikt daarvoor over een mini-bestuurderspost met een joystick en een stuur op zijn knieën. Intussen heb ik plaats genomen in de Symbioz conceptauto. Of beter gezegd in de demonstratiewagen, want in tegenstelling tot het studiemodel dat op het Salon van Frankfurt stond, functioneert dit voertuig wel echt!

Advertentie – lees hieronder verder

Autonoom rijden op niveau 4

De Renault Symbioz is het eerste voertuig dat door het merk werd ontworpen om het niveau 4 van autonoom rijden, bekend als «Mind off», te bereiken. Dat betekent dat de wagen zich zonder enige menselijke tussenkomst moet kunnen voortbewegen op gewest- en autosnelwegen. De bestuurder heeft dus geen enkele stuuropdracht en kan zich met andere zaken bezig houden, zonder een oog op de weg te moeten houden. Renault verwacht dat voertuigen met dit niveau tegen 2023 op de markt komen. Dat is eigenlijk al morgen!

Nochtans krijg je geen echt futuristisch gevoel als je plaats neemt achter het stuur waar alles heel klassiek uitvalt. Ook al werden de middenconsole en de tellers vervangen door personaliseerbare HD-schermen en bedien je de automaat met aanraaktoetsen (D, N, R), toch zorgt dit evenmin voor de grote revolutie. Deze relatieve soberheid laat wel toe dat je je meteen op je gemak voelt wanneer je de wagen weer zelf moet besturen als het autonoom systeem niet geactiveerd kan worden.

Zonder handen !

Zo begon onze test trouwens. Na enkele kilometers gewoon te hebben gereden zoals om het even welke auto, draaiden we de autosnelweg op voor het langverwachte moment! Eens 130 km/u bereikt, moet je je duimen op de toetsen voor autonoom rijden op het stuur plaatsen en ze enkele seconden indrukken. En hop, we zijn onderweg met een zelfrijdende auto! De eerste momenten voelt dat heel vreemd aan. Je houdt bevreesd een oog op het verkeer, op de schermen die als achteruitkijkspiegel fungeren, en op de vrachtwagen die we naderen. Het head-up display laat toe te anticiperen op de bewegingen van de auto. Zo geeft het scherm, eens de vrachtwagen werd gedetecteerd, een geplande verandering van rijstrook aan, terwijl de richtingaanwijzers automatisch in werking treden. En hups, de wagen schuift op naar de middelste rijstrook, waarbij eerst de andere voertuigen worden doorgelaten, zonder dat iemand aan boord iets heeft aangeraakt. Dat is gewoon verbazingwekkend, en al gauw verdwijnt de ongerustheid om plaats te maken voor vertrouwen in deze technologie.

Onze begeleider reikt een smartphone aan. Die is verbonden met het voertuig en laat niet alleen toe de rijgegevens op te volgen, maar ook de airco, de multimedia of de positie van de stoelen aan te passen. Ik schakel de «zero gravity» stand in : de rugleuning zakt, de zitting kantelt en plots lig ik comfortabel in een «chaise longue», terwijl het landschap tegen 130 km/u voorbij zoeft. En dan bereiken we een cruciaal punt in onze test: een tolhuisje met slagbomen waarmee de Franse snelwegen bezaaid liggen. Onze Symbioz bemerkt de signalisatie, vertraagt en kiest de rijstrook voor télépéage. Hij rijdt netjes tussen de barrières, vertraagt tot ongeveer 20 km/u en nadert de slagboom, die zich opricht als de betaling op afstand via de elektronische module werd geregistreerd. Dan versnelt de wagen weer om zich opnieuw in het verkeer te voegen, en dat in alle veiligheid! Indrukwekkend!

Overtuigende test, maar…

Een test zoals deze is echt verbluffend en getuigt van de fantastische vooruitgang die de technologie voor autonoom rijden heeft geboekt. Want ondanks een gebrek aan vloeiendheid van sommige manœuvres, lijkt alles perfect te werken. En om op elke vorm van averij voorbereid te zijn, meldt Renault dat de meeste systemen (remmen, sturen, …) een backup hebben, zodat een technisch falen niet onmiddellijk tot een ongeval leidt. Toch lijkt de doelstelling om zo’n voertuig al vanaf 2023 aan te bieden, wat optimistisch, al was het maar omwille van de tijd die het vergt om alle noodzakelijke technologie en infrastructuur te voorzien.

Zo hebben bijvoorbeeld Renault en Sanef (een privébedrijf dat de Franse autosnelwegen beheert) op de teststrook op de autosnelweg communicatie-antennes geplaatst voor en na de tolhuisjes om de wagen de nodige informatie (geopende rijstrook, télépéage…) te kunnen verschaffen. Bij gebrek aan duidelijke wegmarkeringen op sommige plaatsen zijn er ook zeer precieze kaartgegevens (50cm op 15cm geleverd door TomTom) nodig om de wagen nauwkeurig door deze rijstroken te kunnen loodsen. Kortom, morgen zullen nog niet alle wegen en wagens hiervoor uitgerust zijn. Het systeem lijkt op punt te staan, maar moet nog verder worden geperfectioneerd!

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon