De Golf heeft de legendarische Kever binnen de kortste keren overbodig gemaakt. Logisch, want zijn ontwerp was veel vernuftiger. Of de T-Roc morgen ook de Golf zal vervangen? Neen, zo’n vaart gaat het niet lopen maar op termijn zit het er wel aan te komen. En dan wordt de Golf op zijn beurt een reliek uit een vorige eeuw…

De vraag naar compacte SUV’s is dermate groot dat de Tiguan niet langer in staat was om aan de wensen van iedereen te voldoen. De constructeur vond echter dat er nog een leemte was tussen de toekomstige (nog kleinere) T-Cross (die net els de Seat Arona op de nieuwe Polo wordt gebaseerd) en de Tiguan die groter is. Er moest dus een SUV op Golf-formaat komen en dat wordt de T-Roc. Het is meteen opletten geblazen voor de Golf want de nieuweling  speelt nog meer dan de Tiguan op het terrein van de Golf!

Om de rimpels van “zijne majesteit” nog wat duidelijker te maken, is deze T-Roc esthetisch gezien bijzonder gewaagd (tenminste, naar Volkswagen-normen)! Achteraan zien we coupé-trekjes, er is en tweekleurig koetswerk en er komen zelfs enkele agressieve trekjes die de T-Roc bijzonder hedendaags laten ogen… Naast deze T-Roc lijkt de Golf wel een “uitgetelde” aristocraat die maar niet wil veranderen.  Anderzijds komt de T-Roc nooit vulgair of nieuwsgezind over. De designers hebben het duidelijk bij het recht eind en de blikken die we zagen toen we tijdens deze eerste test met de wagen door de straten van Lissabon reden, lijken dit te bevestigen. De T-Roc valt op en valt duidelijk in de smaak. Ik vind hem ook persoonlijk erg geslaagd!

Besparen? Ja, maar…

Het interieur is minder gewaagd maar het oogt ondanks alles erg modern. Je krijgt wel het gevoel om met een auto van de 21ste eeuw te rijden, daar waar de sfeer in een Golf is niet noemenswaardig geëvolueerd sinds de jaren ’90. Dit is allerminst kritisch bedoeld want Golf-klanten waarderen tradities, al wil ik niet zo ver gaan door te stellen dat ze behoudsgezind zijn.

Het dashboard en de interieurbekleding van de T-Roc zijn hebben een hoger “fun”-gehalte. In de nieuwe Polo is Volkswagen duidelijk minder ver gegaan. Je hoeft de tradities van het merk niet op alle vlakken te veranderen! Ik denk dat deze aanpak meer dan ooit geslaagd is.

Anderzijds was ik verbaasd over wat anders (ik wil niet zeggen dat ik teleurgesteld ben, want dat is niet het geval: lees vooral verder). Het gaat over de kwaliteit van bepaalde materialen en dit is best wel een bijzondere evolutie. Volkswagen is uitgerekend het merk dat ervoor zorgde dat de kwaliteitsindruk bij nagenoeg alle kleine gezinswagentjes er danig op vooruitgegaan is. De T-Roc is het eerste model dat duidelijk afstand neemt van deze “noodzaak” om overal zachte kunststoffen en visueel “hoogwaardige” materialen te gebruiken. Het dashboard van de T-Roc is bijzonder hard en het knopje om het handschoenkastje te openen, lijkt wel uit een low cost model geplukt. Schokkend? Allerminst, ik ben ervan overtuigd dat besparingen (en die mogen zelfs minder onschuldig zijn dan dit) binnenkort de norm zullen worden, tenminste in dit segment. Ik heb het altijd belachelijk gevonden om dergelijke luxueuze materialen te gebruiken in kleine gezinswagentjes.

Toegegeven, Wie zich de (voornamelijk Franse) concurrenten van de Golf uit de jaren ’80 en ’90 nog herinnert, zal beamen dat het “kwaliteitsgevoel” dat VW lanceerde, een goede zaak is geweest. Maar achteraf is men een stap te ver gegaan. Enkele dagen geleden op het salon van Frankfurt moest ik lachen bij het zien hoe talloze collega’s vol geestdrift met hun vingers op het dashboard klopten. Alsof de toekomstige klanten van deze modellen niets anders gaan doen dan op de boorplank tikken tijdens het rijden. Een aangenaam lederen stuur en een dito versnellingspook, tot daar aan toe. Maar overal zachte materialen is helemaal niet nodig. Het maakt de auto zwaar, duur en ook moeilijk om te recycleren… In de huidige context hebben gezinnen meer boodschap aan een efficiëntere motor of aan een extra USB-contact in plaats van een interieur dat is afgewerkt zoals een Mercedes S-Klasse!

Ook op dat vlak denk ik dat VW het bij het rechte eind heeft. U zal zien, de andere merken zullen volgen, zoals wel vaker gebeurt…

Kleine teleurstelling? Zelfs dat niet!

Ik hoop enkel dat de overige SUV-constructeurs op vlak van zitruimte achterin dit Duitse voorbeeld niet volgen. Het spreekt voor zich dat de passagiers achterin minder beenruimte hebben dan in een Golf. Als de bestuurder 1,90 meter is, zal zijn tweelingbroer die achter hem zit met de knieën tegen de zetelrug zitten en dat is jammer. Anderzijds vreesde ik dat ik omwille van de aflopende daklijn dat ik met mijn hoofd tegen het dak zou zitten (u heeft het wellicht al begrepen; ik ben 1,90 m!) maar dat is niet het geval. Oef! 

Ik begreep aanvankelijk niet waarom de T-Roc minder interieurruimte bood (en ook minder modulair is) hoewel hij even lang en zelfs hoger is dan de Golf. Ik haalde er zelfs de technische fiche bij om één en ander na te kijken. Pas toen ik de koffer opende, viel op dat die een inhoud van 445 liter in plaats van 380 liter had. Je hoeft niet lang te zoeken naar een verklaring voor het relatief gebrek aan beenruimte. VW koos voor een grotere koffer in plaats van voor zitplaatsen op maat van basketbalspelers. En ook dat lijkt me de juiste keuze! Het is immers zeldzaam dat er vier gezinsleden zijn die groter zijn dan 1,90 meter. De T-Roc biedt plaats voor drie inzittenden van dat kaliber. En, het is weinig waarschijnlijk dat de vierde telg al even groot is dan zijn grote broer. Het is veel plausibeler dat mama (oei, dit klinkt seksistisch!) meer kleding wil meenemen op vakantie of tijdens een weekend. En daar kiest VW voor de juiste oplossing door voldoende ruimte te bieden voor een “normaal” gezin met vier personen en een bagageruimte die navenant is. Maar hou er rekening mee dat mama (of papa) achter de bestuurder (of de bestuurster, ik probeer me te herpakken) zal moeten zitten als het gezin drie “reuzen” telt.

Rijhulp op maat

Ik heb het nog niet gehad over de rijhulpmiddelen. Dat is vooral omdat dit ontwerp me maar matig boeit, maar ook omdat moderne auto’s op dit vlak ongeveer dezelfde uitrusting bieden en tot slot omdat ik bij het schrijven van deze alinea de details over de basisuitrusting nog niet ken. Maar goed, het ziet er naar uit dat de T-Roc ongeveer alles zal hebben. Het zal ook bovendien mogelijk zijn om deze systemen automatisch – met behulp van een afzonderlijke sleutel per bestuurder – in te stellen. Ook dat is goed nieuws want dan kan ik bijvoorbeeld alles uitschakelen zodat ik tenminste niet in slaap val achter het stuur, waarvoor dank!

Dit gezegd zijnde, ik heb niet de tijd gekregen (ik had geen informaticagenie ter beschikking…) om na te gaan of alles weldegelijk uitschakelbaar is. Langs de andere kant blijven de systemen keurig op de achtergrond want ik ervoer tijdens mijn testrit van enkele uren geen enkele nodeloze interventie. Het lijkt misschien wat overdreven maar heel wat merken kunnen hier een voorbeeld aan nemen! Want, ofwel liegt VW door te stellen dat al deze rijhulpmiddelen weldegelijk van de partij zijn … ofwel zijn ze goed afgesteld. Ik lach er een beetje mee want deze tweede mogelijkheid is uiteraard de juiste!

Echte VW…

Het is in het – traditioneel – laatste luik dat de T-Roc duidelijk maakt dat het een echte Volkswagen is. En dan heb ik het over het rijgevoel. In de persmap stelt VW dat dit model in zekere zin een nakomeling is van de Golf GTI. En toegegeven, hij gaat in die richting want je voelt duidelijk wat je doet in deze auto want hij reageert erg nauwkeurig… Wat dat betreft, hoor je me niet klagen.

Om kort te gaan, hij biedt misschien niet voldoende “fun” maar hij is erg vergevingsgezind. Wanneer je onzeker bent over de ideale lijn of een beetje aarzelt, is er niets aan de hand. Je kan de fout perfect corrigeren, net zoals de VW-directie dat kan…

Het chassis zelf getuigt van een échte VW-afstelling! Je ervaart een licht onderstuur bij het aansnijden van een bocht maar dat verdwijnt wanneer je de voet van het gaspedaal haalt. Op dat ogenblik gaat de achteras allerminst uitbreken want die blijft zich vastbijten in het asfalt. Dit is VW in zijn zuiverste vorm, overtuigend en gezond maar door deze aanpak gaat er rijplezier en ultieme efficiëntie verloren. Omwille van het koetswerkdesign en de moderne toetsen, had ik me verwacht aan extra sensaties aan het stuur maar zover zijn we nog niet. Anderzijds, met het moderne ESP-systemen kan je op dit vlak meer rijplezier genereren zonder in te boeten aan veiligheid. Zelfs wanneer de achteras iets “levendiger” uit de hoek komt, merk je als bestuurder meteen dat het er iets te snel aan toegaat. Maar VW wil sinds de lancering van de eerste generatie Golf elke bestuurder onder alle omstandigheden gerust stellen. Dit was uiteraard de beste manier om de driftpartijen aan het stuur van de Kever te doen vergeten. We hadden een beetje gehoopt dat de T-Roc, a contrario, een poging zou doen om het legendarisch brave karakter van de Golf te doen vergeten maar zover komt het duidelijk niet…

Nog even dit: tijdens deze eerste kennismaking in avant-première reden we met een 2.0 TSI 190 pk versie, voorzien van 4 Motion vierwielaandrijving. Misschien reageert de 1.0 TSI basisversie van de T-Roc met 115 pk en voorwielaandrijving (te koop vanaf € 21.500) speelser? Er is nog hoop…

In een eerste fase zullen enkel deze twee benzineversies worden aangeboden. Later wordt de 2.0 TDI met 150 pk aan het gamma toegevoegd.

Ik zou het haast vergeten te vermelden maar VW zorgt voor een uitstekende geluidsisolatie die op het niveau van de Golf staat. Verder biedt de wagen uitstekende remmen en de DSG-versnellingsbak van mijn testwagen deed zijn werk perfect, vooral in combinatie met de 2.0 TSI die soepel én krachtig is.

 

BESLUIT

De T-Roc heeft alles mee om de “Golf van het derde millennium” te worden. Door de forse concurrentie in het segment van de compacte SUV-modellen zal hij uiteraard niet de records van zijn voorouder breken maar hij zal absoluut mogen rekenen op een mooi stuk van de taart. De concurrentie is bij deze gewaarschuwd want ze zullen een tandje moeten bijsteken om gelijke tred te kunnen houden met dit model!

  

+

Eindelijk een esthetische revolutie bij VW

Hedendaags en aangenaam interieur

Comfort

Moderne motorisaties

Grote koffer

Aangename 2.0 TSI motor in combinatie met DSG-versnellingsbak

Vrij aantrekkelijke prijzen

 

Ruimte achterin

Enkele plastics onderaan het dashboard

Te braaf rijgedrag
 

T-Roc 2.0 TSI 190 4Motion in cijfers

Motor : 4 cilinder turbo, benzine, 1.984 cc, 190 pk bij 6.000 opm, 320 Nm tussen 1.500 en 4.180 opm

Aandrijving : op de 4 wielen

Versnellingsbak : DSG met 7 versnellingen

L/b/h (mm) : 4.234/1.819/1.573

Leeggewicht (kg) : 1.495

Kofferinhoud (l) : 445 – 1.290

Brandstoftank (l) : 55

0 tot 100 km/u (s.) : 7,2

  

Prijs : 32.140 €

Vermogen : 190 pk

Topsnelheid : 216 km/u

Gem. verbruik : 6,7 l/100km

CO2 : 152 g/km