Autotests

TEST Citroën C5 Aircross Hybrid: Comfort²

Geschreven door Laurent Zilli | 08/12/2020

Wie testverslagen van Citroëns te lezen krijgt, wordt niet zelden overrompeld met bloemlezingen over comfort. In het geval van de oplaadbare hybride SUV van het Franse merk gaan we zelfs nog een stapje verder…

Vlak voor de komst van de nieuwe C4 was het de C5 Aircross die het bal der elektrificatie bij Citroën opende. Deze SUV is voortaan beschikbaar als plug-in hybride en maakt hierbij gebruik van het aandrijfsysteem waarmee ook de Peugeots 508, 3008 en 5008 zijn uitgerust, evenals de Opel Grandland. Ter herinnering: we hebben het over de combinatie van een 1,6-liter turbobenzinemotor met een enkele elektromotor (hier dus geen 4×4) en 13,2 kWh-batterijen die een theoretisch WLTP-bereik van 55 km beloven. De oplaadtijden variëren van minder dan 2 uur met een wallbox en de geïntegreerde lader van 7,4 kW (optioneel, kost 300 euro extra) tot 7 uur als je de standaardstekker in een gewoon stopcontact steekt. Belangrijk detail: de C5 Aircross blijft ook als PHEV de meest modulaire SUV in zijn categorie, want hij behoudt zijn drie identieke, opklapbare en verschuifbare individuele achterstoelen en vooral zijn koffervolume van 460 tot 600 liter, afhankelijk van de configuratie van de zitjes.

C5 trunk

Stressbal

Laten ons beginnen met het slechte nieuws: het opgegeven elektrische rijbereik van 55 km lijkt misschien een beetje te optimistisch of op zijn minst erg nipt. Tijdens onze testrit, en ondanks een stevige portie anticipatie, zijn we zo’n 45 km ver geraakt. Toegegen: het parcours was er eentje met hoogtes en dalingen, wat de autonomie naar beneden heeft gebracht. Maar moet ook toch gezegd dat we al van efficiëntere hybridesystemen hebben geproefd, dus met batterijen die minder snel ledigen en met een lager gemiddeld verbruik als gevolg. Anderzijds vinden we deze aandrijving een ideale aanvulling voor de C5 Aircross. Dankzij zijn – inmiddels beroemde – progressieve hydraulische vering is deze SUV ongetwijfeld de meest comfortabele van zijn klas, en deze meedogenloze testrit herinnerde ons daaraan. Een extra voordeel is de stille werking van de 100% elektrische modus. Een auto? Ja, maar ook een stressbal…

Conclusie

Zonder uitzonderlijk te zijn vanuit energetisch oogpunt ligt de C5 Aircross Hybrid binnen het huidige gemiddelde van wat men kan verwachten. De grootste verdienste vinden we de toevoeging van comfort aan het reeds bestaande comfort, wat al een niet te onderschatten kwaliteit van deze SUV was.

C5

De C5 Aircross Hybrid in cijfers

Motor: 3-cilinder turbobenzine + elektromotor (plug-in hybride), 1.598cc; 225pk; 360Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.500/2.099/1.689

Leeggewicht (kg): 1.845c

koffervolume (l): 560

Tankinhoud (l): 43

Elek. autonomie (km) : 55

0 tot 100 km/u (sec.): 8,7

Prijs: € 42.930 BTWi

Vermogen: 225 pk

Topsnelheid: 225 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,4 l/100 km

CO2: 32 g/km

Trefwoorden

Lees ook