TEST Citroën C5 Aircross Hybrid: Comfort²

Wie testverslagen van Citroëns te lezen krijgt, wordt niet zelden overrompeld met bloemlezingen over comfort. In het geval van de oplaadbare hybride SUV van het Franse merk gaan we zelfs nog een stapje verder…

7 / 10
Gepubliceerd op 8 december 2020
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Citroën C5 Aircross Hybrid: Comfort²

Vlak voor de komst van de nieuwe C4 was het de C5 Aircross die het bal der elektrificatie bij Citroën opende. Deze SUV is voortaan beschikbaar als plug-in hybride en maakt hierbij gebruik van het aandrijfsysteem waarmee ook de Peugeots 508, 3008 en 5008 zijn uitgerust, evenals de Opel Grandland. Ter herinnering: we hebben het over de combinatie van een 1,6-liter turbobenzinemotor met een enkele elektromotor (hier dus geen 4×4) en 13,2 kWh-batterijen die een theoretisch WLTP-bereik van 55 km beloven. De oplaadtijden variëren van minder dan 2 uur met een wallbox en de geïntegreerde lader van 7,4 kW (optioneel, kost 300 euro extra) tot 7 uur als je de standaardstekker in een gewoon stopcontact steekt. Belangrijk detail: de C5 Aircross blijft ook als PHEV de meest modulaire SUV in zijn categorie, want hij behoudt zijn drie identieke, opklapbare en verschuifbare individuele achterstoelen en vooral zijn koffervolume van 460 tot 600 liter, afhankelijk van de configuratie van de zitjes.

citroen_c5_aircross_hybrid-2020-koffer

Stressbal

Laten ons beginnen met het slechte nieuws: het opgegeven elektrische rijbereik van 55 km lijkt misschien een beetje te optimistisch of op zijn minst erg nipt. Tijdens onze testrit, en ondanks een stevige portie anticipatie, zijn we zo’n 45 km ver geraakt. Toegegen: het parcours was er eentje met hoogtes en dalingen, wat de autonomie naar beneden heeft gebracht. Maar moet ook toch gezegd dat we al van efficiëntere hybridesystemen hebben geproefd, dus met batterijen die minder snel ledigen en met een lager gemiddeld verbruik als gevolg. Anderzijds vinden we deze aandrijving een ideale aanvulling voor de C5 Aircross. Dankzij zijn – inmiddels beroemde – progressieve hydraulische vering is deze SUV ongetwijfeld de meest comfortabele van zijn klas, en deze meedogenloze testrit herinnerde ons daaraan. Een extra voordeel is de stille werking van de 100% elektrische modus. Een auto? Ja, maar ook een stressbal…

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Zonder uitzonderlijk te zijn vanuit energetisch oogpunt ligt de C5 Aircross Hybrid binnen het huidige gemiddelde van wat men kan verwachten. De grootste verdienste vinden we de toevoeging van comfort aan het reeds bestaande comfort, wat al een niet te onderschatten kwaliteit van deze SUV was.

citroen_c5_aircross_hybrid-2020-drive-rear

De C5 Aircross Hybrid in cijfers

Motor: 3-cilinder turbobenzine + elektromotor (plug-in hybride), 1.598cc; 225pk; 360Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.500/2.099/1.689

Leeggewicht (kg): 1.845c

koffervolume (l): 560

Tankinhoud (l): 43

Elek. autonomie (km) : 55

0 tot 100 km/u (sec.): 8,7

Prijs: € 42.930 BTWi

Vermogen: 225 pk

Topsnelheid: 225 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,4 l/100 km

CO2: 32 g/km

Voor
  • Voegt comfort toe aan comfort
  • Kofferruimte en modulariteit
  • Eerlijke oplaadtijden
Cons
  • Optimistische elektrische autonomie
  • Hybridewerking kan efficiënter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.