Autotests

TEST Skoda Fabia Combi: steeds meer premium

Geschreven door Maxime Pasture | 23/10/2018

De Fabia 2019 werd beter ontworpen en verder gespekt met technologische snufjes. Deze keer voelen we de praktische Combi aan de tand…

De gefacelifte Skoda Fabia werd in maart 2018 gepresenteerd op het Autosalon van Genève maar de commercialisatie ervan kwam pas in september tot stand. We maken van de gelegenheid gebruik om de Combi te (her)ontdekken, een automodel dat alleen de Renault Clio Combi als concurrent heeft. Toch onderscheidt hij zich van die Fransman, meer bepaald met zijn 530 liter grote koffer. Daarnaast hebben de Skoda-ingenieurs de praktische aspecten van de Fabia Combi verder verfijnd.

Coffre

Spitstechnologie

Dankzij zijn vernieuwde LED-verlichting, nieuwe grille en het uitgebreide assortiment wielen krijgt de Fabia een steeds luxueuzer uiterlijk. De nieuwe decoratieve strepen op het dashboard en de tweekleurige bekleding van de stoelen geven extra cachet aan het interieur, al mag ook gezegd dat het 6,5″-scherm een beetje klein is voor de wereld van vandaag. Aan de andere kant maken dodehoekwaarschuwing, het snufje “Rear Traffic Alert” en de automatische grootlichten deze Fabia een kind van zijn tijd.

Fabia int

Alleen benzine

Er is keuze uit vier motoren (allemaal driecilinderbenzines) waarvan het vermogen tussen 60 en 110 pk schommelt. De krachtigste is duidelijk de meest veelzijdige en de enige die verkrijgbaar is met de DSG-automaat, wat ongeveer € 1.000 bij het totaalbedrag voegt. Het vreemde aan die bak is dat hij de Fabia op papier meer doet verbruiken hoewel hij net gekalibreeed werd om te eco-rijden, wat trouwens lang niet altijd even aangenaam verloopt. Gelukkig bestaat er ook een leuke sportmodus… Prijzen? Vanaf € 15.040 (€ 13.595 voor de berline).

Conclusie

Met zijn enorme kofferbak speelt de Fabia Combi eigenlijk alleen in zijn segment. Zijn nieuwe technologieën dragen bovendien alleen maar bij aan zijn kwaliteiten.

Fabia Combi

De Fabia Combi Style 1.0 TSI 110 in cijfers

Motor : 3-cilinder turbo met directe injectie, benzine ; 999cc ; 110pk tussen 5.000 en 5.500 tr/min ; 200Nm tussen 2.000 en 3.600 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : DSG 7 (optie)

L/b/h (mm) : 4.262/1.737/1.467

Leeggewicht (kg) : 1.110

Koffervolume (l) : 530-1.395

Tankinhoud (l) : 45

0 – 100 km/u (sec.) : 10,2

Prijs : € 20.820 BTWi

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid : 195 km/h

Opg. gem. verbruik : 4,7 l/100km

CO2 : 108 g/km

Trefwoorden

Lees ook