Autotests

TEST DS3: identiteit bevestigd

De nieuwe DS3 is er! Hij gooide zijn Citroën-logo af en pakt uit met een sportieve Performance-versie. Daarmee rijst de vraag: is dit geen Peugeot 208 GTi voorzien van een DS-logo?

Maxime Pasture | Gepubliceerd op 19 mei 2016 | Leestijd: 2 min

In 2010 was de DS3 het eerste model van het nieuwe DS-label en vreemd genoeg was hij ook de laatste die het Citroën-logo bleef dragen. Tot nu dus. Al situeren de belangrijkste vernieuwingen situeren zich niet op, maar onder het koetswerk. Zo kan de 1.2 PureTech met 110 pk nu gecombineerd worden met de EAT-zestrapsautomaat en komt de 130 pk-versie van deze driecilinder het benzinegamma versterken. Geen nodeloos initiatief aangezien 70% van de DS3’s in België op benzine rondrijdt.

Binnenin valt vooral het 7” touchscreen van de recentste generatie op. Dat beschikt over AppleCarPlay en MirrorLink en verzekert een optimale smartphone-connectie.

Advertentie – lees hieronder verder

Minder extreem dan de leeuw

Op de snuit van de nieuwe DS3 verdwenen de dubbele “chevrons” en werden ze vervangen door een imposante DS-grille met “Double Wings”: een paar verchroomde vleugels die enerzijds de koplampen en anderzijds de mistlichten verbinden. Een première voor DS… Nochtans heb je indruk dat de DS3 altijd zo getekend was.

Een andere primeur: de introductie van een Torsen-differentieel op de Performance-versie, die de oude Racing vervangt. Dit differentieel helpt de 208 paarden van de 1.6 THP vlot op het asfalt te brengen. In combinatie met de uitstekende Michelins Super Sport lukt dat zelfs zeer efficiënt! Wel trok men bij DS eerder de kaart van comfort met een minder extreme demping, een minder speels koetswerk en een veel lichtere stuurinrichting. Eigenlijk is dit een sportieve, elegante wagen voor wie zich helemaal geen racepiloot waant.

BESLUIT

Oef, gelukkig is de DS 3 Performance geen klakkeloze kopie van zijn neefje bij Peugeot. En met een prijskaartje van 27.450 euro plaatst hij zich juist tussen zijn twee premium concurrenten: de Audi S1 en de Mini Cooper S. Deze DS3 is dus zeker het overwegen waard als u een compacte GTI overweegt.

 

De DS 3 Performance in enkele cijfers

Motor : viercilinder turbobenzine met directe injectie ; 1.598cc ; 208pk bij 6.000tr/min ; 300Nm bij 3.000tr/min.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak : manueel met 6 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 3.962/1.715/1.458

Leeggewicht (kg) : 1.175

Kofferinhoud (l) : 285

Tank (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 6,5

Positieve punten

Typische stijl en rijgedrag

Efficiënt en comfortabel

Reeds verkrijgbaar als cabrio

Negatieve punten

Geen handgreep voor de passagier in de cabrio

Materieelkeuze interieur niet op niveau Audi en Mini

 

Prijs : 27.450 € BTWi

Vermogen : 208 pk

Topsnelheid: 230 km/u

Gem. verbruik: 5,4 l/100km

CO2 : 125 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon