Autotests

TEST Jeep Grand Cherokee: went sneller dan je denkt

Zes jaar gaat de huidige Jeep Grand Cherokee intussen mee. Da's al een hele poos, maar het weerhield het Amerikaanse merk, dat intussen lid is van de Fiat-groep, er niet van om een nieuwe topversie bij het gamma te voegen. Die heet zeer toepasselijk 'Summit' en bij Gocar.be waren we er best benieuwd naar…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 10 mrt. 2017 | Leestijd: 4 min

Het grote nieuws valt voornamelijk binnenin te rapen. Waar Jeep de verschillen aan de buitenzijde beperkt tot een gestileerder radiatorrooster, 20-duimwielen en een streepje LED rond de koplampen, spotten we in de 
cockpit veel Laguna-leder, ook op de boordplank, en kunnen we bovendien van een degelijke afwerking spreken. Dat Jeep de fijn aanvoelende koeienhuid afwisselt met hard plastic, vergeven we hem enkel omdat hij Amerikaanse wortels heeft.

Gelukkig is deze Grand Cherokee Summit stevig gespekt op gebied van uitrusting. We noteren onder meer een handige snelheidsrgelaar die met files rekening houdt, alsook een automatisch parkeersysteem, het nieuwe UConnect-multimediasysteem en een 8,4″ aanraakscherm.

Advertentie – lees hieronder verder



Een echte rijmachine?

Dieselrijders kunnen in de Grand Cherokee aan de slag met een 3-liter V6 die 190 of 250 pk ontwikkelt. Dat zijn de versies die in ons land het populairst zullen zijn. Wij kozen voor de strafste van beide, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat die we graag iets sneller hadden zien reageren in de sportmodus. Een misser? Dat valt mee, al vinden we het motorgeluid wel licht storend, hoewel de turbodiesel relatief stil opereert. En ja, deze mastodont gaat stevig vooruit als je het gaspedaal vloert, maar voor de sportieve ervaring moet je het niet doen. Wat we hem wel moeten meegeven: of je nu op het droge of in de gietende regen rijdt, in deze Amerikaan merk je geen verschil.

Wat we vooral onthouden, is dat de Grand Cherokee snel went, hij goed stuurt, makkelijk te bedienen valt, comfortabel rijdt én hij je niet vermoeit. Een échte Yank dus met een soepele ophanging, maar wel een die niet meer verbruikt dan hij zou moeten. Wie dat wel doet, is de Grand Cherokee SRT met zijn 6,4-liter V8 met 468 paarden in stal. Niet echt spek voor onze Europese bek…



Conclusie

De Jeep Grand Cherokee is anno 2017 allesbehalve een onaangename SUV om dagelijks in te zitten. Dat hij niet bepaald handig is voor in de stad, spreekt voor zich, maar je krijgt wel een imposante verschijning, veel ruimte en comfort en – last but not least – prima rij-eigenschappen in de plaats.

Pluspunten

Algemene rij-eigenschappen

Comfort en afwerking

Nog steeds een échte 4×4

Minpunten 

Irritant motorgeluid bij het optrekken

Windgeruis op autosnelweg

Automaat kan beter afgesteld

De Grand Cherokee Summit V6 CRD 250 in cijfers

Motor : V6 turbodiesel, 2.987cc; 250pk bij 4.000tr/min; 570Nm bij 2.000tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.875/1.943/1.792

Leeggewicht (kg) : 2.403

Koffervolume (l) : 457

Tankinhoud (l) : 94

0-100 km/u (sec.) : 8,2

Prijs : 76.600 € BTWi

Vermogen : 250 pk

Topsnelheid : 202 km/u

Gem. verbruik : 7 l/100km

CO2 : 175 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon