Het grote nieuws valt voornamelijk binnenin te rapen. Waar Jeep de verschillen aan de buitenzijde beperkt tot een gestileerder radiatorrooster, 20-duimwielen en een streepje LED rond de koplampen, spotten we in de
cockpit veel Laguna-leder, ook op de boordplank, en kunnen we bovendien van een degelijke afwerking spreken. Dat Jeep de fijn aanvoelende koeienhuid afwisselt met hard plastic, vergeven we hem enkel omdat hij Amerikaanse wortels heeft.
Gelukkig is deze Grand Cherokee Summit stevig gespekt op gebied van uitrusting. We noteren onder meer een handige snelheidsrgelaar die met files rekening houdt, alsook een automatisch parkeersysteem, het nieuwe UConnect-multimediasysteem en een 8,4″ aanraakscherm.
Een echte rijmachine?
Dieselrijders kunnen in de Grand Cherokee aan de slag met een 3-liter V6 die 190 of 250 pk ontwikkelt. Dat zijn de versies die in ons land het populairst zullen zijn. Wij kozen voor de strafste van beide, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat die we graag iets sneller hadden zien reageren in de sportmodus. Een misser? Dat valt mee, al vinden we het motorgeluid wel licht storend, hoewel de turbodiesel relatief stil opereert. En ja, deze mastodont gaat stevig vooruit als je het gaspedaal vloert, maar voor de sportieve ervaring moet je het niet doen. Wat we hem wel moeten meegeven: of je nu op het droge of in de gietende regen rijdt, in deze Amerikaan merk je geen verschil.
Wat we vooral onthouden, is dat de Grand Cherokee snel went, hij goed stuurt, makkelijk te bedienen valt, comfortabel rijdt én hij je niet vermoeit. Een échte Yank dus met een soepele ophanging, maar wel een die niet meer verbruikt dan hij zou moeten. Wie dat wel doet, is de Grand Cherokee SRT met zijn 6,4-liter V8 met 468 paarden in stal. Niet echt spek voor onze Europese bek…
Advertentie – lees hieronder verder
Conclusie
De Jeep Grand Cherokee is anno 2017 allesbehalve een onaangename SUV om dagelijks in te zitten. Dat hij niet bepaald handig is voor in de stad, spreekt voor zich, maar je krijgt wel een imposante verschijning, veel ruimte en comfort en – last but not least – prima rij-eigenschappen in de plaats.
Pluspunten
Algemene rij-eigenschappen
Comfort en afwerking
Nog steeds een échte 4×4
Minpunten
Irritant motorgeluid bij het optrekken
Windgeruis op autosnelweg
Automaat kan beter afgesteld
De Grand Cherokee Summit V6 CRD 250 in cijfers
Motor : V6 turbodiesel, 2.987cc; 250pk bij 4.000tr/min; 570Nm bij 2.000tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/l/h (mm) : 4.875/1.943/1.792
Leeggewicht (kg) : 2.403
Koffervolume (l) : 457
Tankinhoud (l) : 94
0-100 km/u (sec.) : 8,2
Prijs : 76.600 € BTWi
Vermogen : 250 pk
Topsnelheid : 202 km/u
Gem. verbruik : 7 l/100km
CO2 : 175 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be