MG is een iconisch Brits automerk dat ooit prachtige sportwagens produceerde. Intussen is het al even in handen van het Chinese autoconcern SAIC dat voor een herlancering zorgde met een gamma elektrische modellen, voornamelijk crossovers die tegenwoordig zeer goed in de markt liggen. Toch willen de nieuwe eigenaars de link met het verleden weer herstellen met enkele nieuwe zeer sportieve modellen. Volgend jaar komt de elektrische Cyberster roadster eraan en zopas werd de topversie van de MG4 gelanceerd: de MG4 XPower, een uiterst potente elektrische hot hatch.
Snelle spurter
Deze variant gebruikt uiteraard de technische basis van de ‘gewone’ MG4. Dus het Modular Scalable Platform inclusief de accu van 64 kWh, terwijl de elektromotor van 231 pk op de achteras nu de hulp krijgt van een extra exemplaar van 204 pk dat de voorwielen aandrijft. Het resultaat is een systeemvermogen van 435 pk en 600 Nm koppel én vierwielaandrijving om die power vlot op het asfalt te krijgen via een intelligente elektronische sturing en een sperdifferentieel. Hiermee is de MG4 XPower de krachtigste MG ooit, die in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u spurt.
Dat zijn bepaald indrukwekkende prestaties, waarmee de MG4 XPower moeiteloos de loef afsteekt van prestigieuze elektrische sportwagens zoals de Porsche Taycan of zelfs referenties onder de hot hatches zoals de Mercedes-AMG A 45 S. Wel wordt hij na een tijdje weer bijgebeend, aangezien de top op 200 km/u werd begrensd uit praktische overwegingen om het rijbereik te bevorderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat zal de eigenaar wellicht worst wezen aangezien hij slechts 42.285 euro betaalde voor zijn MG4 Xpower. Of zelfs nog 5.500 euro minder voor de snelle beslissers, die tot het einde van dit jaar genieten van een extra premie aangeboden door de invoerder. Dat is inderdaad een fractie van de prijs van de supercars waarmee deze snelle elektrische MG4 kan wedijveren.
Zoeven over Zandvoort
We konden met de MG4 Xpower kennismaken op het F1-circuit van Zandvoort, dat tussen de duinen ligt naast het strand in de Nederlandse kustplaats. Meteen valt op hoe discreet deze potente sportieveling wel is. Uiterlijk is de MG4 XPower enkel te onderscheiden door de zilvergrijze accenten op de flanken, de specifieke 18” velgen met daarachter oranje remklauwen, een grotere diffusor onder de achterbumper, rode stiknaden op de alcantara stoelen en enkele bescheiden logo’s.
Dat neemt niet weg dat de krachtigste en snelste MG4 zich aardig uit de slag weet te trekken op een circuit, vooral dankzij de aangepaste afstelling van de demping en stuurinrichting en de grotere reminstallatie met geventileerde schijven rondom. Maar het meeste indruk maakt natuurlijk het acceleratievermogen, dat je bij de start optimaal kan aanwenden met de launch control. Het is zo heerlijk zoeven met de MG4 Xpower in een omgeving waar alle power zorgeloos kan worden aangewend.
Leuk is dat je daarbij je prestaties (rondetijden, g-krachten, aangewend vermogen, …) in de ‘Lap Mode’ van de boordcomputer kan opvolgen. En nog aangenamer zou het zijn dat er echte kuipstoelen gemonteerd worden om de bestuurder meer zijdelingse steun te bieden tijdens de hot laps.
Geluidsoverlast veroorzaak je met deze elektrische hot hatch nooit, want ook op volle kracht hoor je enkel een gezoem van de elektromotoren en het rolgeluid van de banden. Natuurlijk blijf je toch nog een beetje nostalgisch verlangen naar de snerpende sound van een hoogtoerige verbrandingsmotor als je op een circuit rijdt. Maar dit zal uiteraard steeds zeldzamer worden met de elektrificatiegolf die is ingezet in de autowereld.
Weer thuis geraken
Dan is er de vraag: hoe lang kan je met zo’n elektrische hot hatch rondscheuren? De gevreesde range anxiety is hier natuurlijk een belangrijk aandachtspunt. Want als je steeds het volle pond geeft, daalt de capaciteit natuurlijk razendsnel en moet je de mogelijkheid hebben om snel op te laden om weer gauw rondjes te kunnen gaan draaien én achteraf ook weer thuis te geraken. Wel, dit viel best mee in de MG4 XPower die met een verbruik van 22 kWh per 100 afgelegde kilometers niet te gulzig is in deze toch wel extreme omstandigheden. Bovendien kan je vrij snel opladen aan 140 kW …. als er tenminste een snellader in de buurt is. Die lijkt vooral handig (of cruciaal) om weer vlot thuis te geraken na een dagje spelevaren op het circuit.
BESLUIT
De MG4 XPower zet topprestatie neer voor een knalprijs en is daarmee een buitenkans voor de sportieve rijder die de elektrificatie op een aangename manier wil inzetten. Deze elektrische hot hatch is wel eerder een GT dan een circuitbolide, maar dat maakt hem natuurlijk eens zo bruikbaar in het dagelijkse leven.
De MG4 XPower in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, systeemwaarden 435 pk en 600 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat
L/B/H (mm): 4.287/1.836/1.504
Leeggewicht (kg): 1.878
Koffervolume (l): 363
Batterij (kWh): 64
0 tot 100 km/u (sec.): 3,8
Topsnelheid (km/u): 200 km/u
Rijbereik WLTP (km): 385
CO2: 0 g/km
Prijs: 42.285 euro
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 83,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Topprestaties
- Knalprijs
- Circuitwaardig
- Zeer discreet voorkomen
- Geen sportieve sound
- Kleine koffer
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be