TEST Porsche Panamera Sport Turismo E-Hybrid: een break? Ja, maar dan als kunstvorm!

Met deze Sport Turismo-versie van de Panamera, verfijnt Porsche (verder) een ontwerp dat al heel verleidelijk was. Dit model als break bestempelen, lijkt ons een stap te ver. Maar de styling is zonder meer geslaagd!

Gepubliceerd op 4 september 2017
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Porsche Panamera Sport Turismo E-Hybrid: een break? Ja, maar dan als kunstvorm!

Het is geweten dat over smaken en kleuren niet wordt gediscussieerd, dat is een persoonlijke zaak. Toch mag gezegd worden dat de Porsche-designers goed werk hebben geleverd. Uiteraard neemt de Sport Turismo de meeste elementen over van de verwante berline (alles is identiek tot aan de B-stijl) en voegt er een aangepast kontje aan toe, waardoor hij door sommigen als een break wordt bestempeld. Laten we het echter niet te ver drijven! Een shooting break in de Engelse stijl van weleer kan nog door de beugel, maar dit is zeker geen bestelwagen.

Tegenover de berline wint de koffer (uiteraard met elektrische klep) van de Sport Turismo amper 20 liter aan volume en is nu goed voor een totale inhoud van 520 liter. Niet slecht, maar ook niet meer dan dat. Hetzelfde geldt als de achterbank is neergeklapt (40/20/40, met elektrische bediening van de drie rugleuningen) waarmee de maximum inhoud 1.390 liter bedraagt (1.295 liter in de 4 e-Hybrid-versie waar de batterijen ook plaats innemen). Bovendien volgt de koffervorm de sportieve lijn in 911-stijl en is dus niet echt gunstig om hoge voorwerpen te laden. U hebt het waarschijnlijk al begrepen: als Porsche het idee van een break opperde, was dat zeker niet bedoeld voor de praktische kant van het concept. Niets dramatisch op zich, maar je kan het beter weten…

4+1

Laten we aan boord gaan, eerst achterin. Daar heeft de gelukkige eigenaar de keuze uit twee opties: ofwel verkiest hij de opstelling met vier individuele zitplaatsen (met weliswaar een supplement van 2.200 euro) ofwel bestelt hij zijn Panamera Sport Turismo met vijf zitplaatsen. Hoe dan ook moeten we eigenlijk over een “4+1” spreken, zoals de constructeur uit Stuttgart zelf aangeeft. Plaatsnemen in het midden vergt inderdaad enige lenigheid. Bovendien zit je er krap en is er amper plaats voor je benen door de uit de kluiten gewassen middentunnel, zodat het eerder een noodoplossing is om iemand extra te vervoeren, meer niet. Aangezien de buitenafmetingen van de Sport Turismo volledig identiek zijn aan die van de berline, is het geen verrassing dat de interieurruimte amper toenam. De achterste passagiers zitten heel comfortabel maar toch is de beenruimte niet wat je zou verwachten in een wagen met een lengte van 5 meter. Op de hoofdruimte is daarentegen niets aan te merken. 

Vooraan verandert dan weer niets vergeleken met de berline, waardoor we kunnen herhalen wat we reeds een jaar geleden vertelden… De startknop staat nog steeds links van het stuur, maar liefhebbers van een traditionele cockpit moeten nu wel turen op het nieuwe digitale dashboard met nog enkel een toerenteller met een echte wijzer, alle andere boordinstrumenten hebben een digitale aanduiding. Het is even wennen, want je moet je vooral op de weg concentreren en je niet laten afleiden door het enorme centrale scherm dat zowat alle functies van de wagen groepeert. Een detail dat we reeds op de Panamera berline bemerkten, blijft ons ergeren: voor ons gingen de ingenieurs iets te ver in de digitalisering, zoals met de aanduiding van de (elektrische) bediening van ventilatielamellen op het scherm. Daarvoor moet je dus in het digitale menu duiken, terwijl een banaal knopje had volstaan! Soms voldoen eenvoudige oplossingen nog het best!

Advertentie – lees hieronder verder

Actieve achtervleugel

Het rijgevoel is ook geënt op dat van de berline. Toch onderscheiden beide versies zich op twee punten: het gewicht en de achtervleugel. In een vergelijkbare versie weegt de Sport Turismo een vijftigtal kilogram meer dan de berline. Dat is eigenlijk niet voelbaar, noch wat de prestaties of het rijgedrag betreft. Noteer wel dat de hybrideversie van de Sport Turismo bijna 2.200 kg weegt, tegenover 1.900 kg voor de basisversie. Het is dus zeker geen pluimgewicht!

De actieve achtervleugel bevindt zich bovenaan de achterklep, en dat is voor zover we weten een wereldpremière. Zijn hoek (met 3 posities) varieert naargelang de snelheid. Tot 170 km/u heeft hij een negatieve positie (- 7°) om een zo gunstig mogelijke stroomlijn te bieden. Vervolgens richt hij zich op (in Sport en Sport + al vanaf 90 km/u) om uiteindelijk zijn maximale hoek van 26 graden te bereiken en daarmee een extra druk van 50 kg op de achteras te genereren. Een leuk detail: als het panoramisch dak geopend is, draagt de vleugel ook bij tot de beperking van het windgeluid!

Alle versies genieten van vierwielaandrijving en een hyperefficiënte ophanging. Uiteraard tegen meerprijs kunnen de capaciteiten van de Panamera Sport Turismo nog verder verbeterd worden. Bijvoorbeeld met de vierwielsturing, het sportchassis met een actieve rolcontrole of het elektronische sperdifferentieel. De Panamera Sport Turismo is tegelijk krachtig en toch verbazend makkelijk te besturen, en biedt bovendien een zeer hoogstaand comfortniveau, zelfs zonder de ophanging van de topversies. Wel valt er één ding te onthouden wat het verbruik betreft van de geteste hybride versie: de door Porsche verkondigde waarden zijn enkel haalbaar als je de wagen zo vaak mogelijk oplaadt (met een elektrische autonomie van +/- 40 km naargelang de omstandigheden). Reken bij een gewone rijstijl in normale omstandigheden op een verbruik van 7 à 8 liter, wat een uitstekend resultaat blijft.

Besluit

Het koetswerk van de Sport Turismo is een echte blikvanger, maar wie een enorme koffer verwacht, zal teleurgesteld zijn. De wagen toont zich uiteraard uiterst efficiënt, maar vergeleken met de berline valt hij nog veel duurder uit. Reken voor een gelijkaardige motorisatie op een meerprijs van 2.500 tot 5.500 euro. Maar op dit prijsniveau is dat misschien slechts een detail…


+

Prachtig lijnenspel

Prestaties / rijgedrag

Algemeen comfort

Verzorgde afwerking

Toptechnologie

Hoge prijs

Gewicht / omvang

Verbruik

Nep 5-zitter

De Panamera Sport Turismo E-Hybrid in cijfers 

Benzinemotor : V6 biturbo ; 2.894cc ; 330pk bij 6.000tr/min ; 450Nm bij 4.500tr/min

Elektromotor : 136pk/400Nm

Gecombineerd : 462pk – 700Nm

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : PDK 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.049/2.165 /1.423

Leeggewicht (kg): 2.190

Koffervolume (l) : 520-1.390

0 – 100 km/u (s) : 4,6

Topsnelheid (km/u) : 275

Gecomb. vermogen : 462 pk

Opg. gem. verbruik (l/100km) : 2,5 (NEDC)

CO2 (g/km) : 56

Prijs : € 115.651 BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.