We kropen achter het stuur van drie vorige generaties én mochten ook een Swift GTi van de tweede generatie (1989-1996) uittesten. De allereerste Swift GTi, gebouwd tussen 1987 en 1988 en drager van de naam ‘Cultus’ in Japan, werd nooit uitgevoerd naar Europa.
De tweede lichting Swift GTi werd aangedreven door een 101 pk sterke 1.3 liter benzinemotor en woog maar 800 kg. Hij pochte met een gewicht-vermogensverhouding van 7,92 kg/pk, tegenover 8,84 kg/pk voor generatie drie en 8,20 kg/pk voor generatie vier. Toen de Swift GTi II uitkwam, koste die nieuw omgerekend € 11.675.
Sportieve Swifts staan dus synoniem voor een laag gewicht, een kleine maar performante motor en een betaalbare kostprijs. Zelfs vandaag gaat die vlieger nog op: de nieuwe Swift Sport is weliswaar een tik duurder dan een doordeweekser exemplaar (€ 23.974) maar weegt nog steeds minder dan een ton (975 kg om precies te zijn). En met 140 pk in de aanslag, kan zijn 1.4 liter viercilinder turbomotor absoluut bekoren. Bovendien verbuikt die nieuwe krachtbron een pak minder dan de oudere motoren. Suzuki claimt een gemiddelde van 5,6l/100km.
Sensationeel?
In 30 jaar is er veel veranderd. De Swift GTi is uitermate leuk om mee te rijden maar vraagt ook meer inzicht van zijn bestuurder. Zijn ophanging verraadt zijn gezegende leeftijd en de voorwielen grippen lang niet zo goed als de recentere modellen. Comfortabel is dit beestje ook niet bepaald.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe minder we teruggaan in de tijd, hoe comfortabeler het wordt. En dankzij de intrede van de manuele zesversnellingsbak op de vorige generatie, is de Swift ook een pak stiller geworden op de autosnelweg. Niet zijn natuurlijke habitat, maar toch…
Als we het over sensaties hebben: daarin blinkt de nieuwste Swift Sport nog het meeste uit. Zijn turboblok biedt relatief veel koppel aan een laag toerental (230 Nm bij 2.500 tr/min) en dat levert vlotte hernemingen op. Ter vergelijking: met een verhouding van 7 kg/pk doet hij bijna even goed als de 200 pk opwekkende VW Polo GTi. Bovenal is de kleine Japanner wendbaar, makkelijk te plaatsen in (korte) bochten en voorzien van een levendige achteras, op voorwaarde dat je de vele rijhulpsystemen uitschakelt. Enig puntje van kritiek: de turbomotor klinkt minder indrukwekkend dan de atmosferische krachtbronnen van de vorige lichtingen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be