1. Hij heeft vier vliegtuigmaatschappijen opgericht

Na zijn carrère als racepiloot is Niki Lauda de wereld van de luchtvaart ingestapt. Hij begon met de oprichting van Lauda Air in 1978, dat in 2013 werd verkocht aan Austrian Airlines. Intussen had hij ook Lauda Air Italia opgericht, dat in 2003 fuseerde met Livingston Aviation Group, sindsdien Niki, en dit in samenwerking met Air Berlin tot het faillissement in december 2017. In 2018 nam hij Niki weer over via Laudamotion, zijn laatste bedrijf dat hij in 2016 had overgenomen en dat hij afgelopen augustus aan Ryanair had verkocht om zich te richten op zijn privéjetbedrijf Lauda Motion Executive.

2. Hij reed zijn eerste race zonder zijn ouders te verwittigen

Niki Lauda’s ouders, die uit de Oostenrijkse hogere middenklasse kwamen, stonden niet erg positief tegenover zijn steeds toenemende passie voor de motorsport. Om die reden had hij hen nagelaten te vertellen dat hij op 19-jarige leeftijd zijn eerste race zou rijden, aan het stuur van een Mini die hij met behulp van zijn grootmoeder had gekocht bovendien. Hij won de race.

3. Hij startte in de Formule 1 met schulden

Na deze eerste overwinning besloot Lauda verschillende leningen aan te gaan om zijn racecarrière op de rails te krijgen. Hij maakte daarbij gebruik van zijn familiereputatie. Gedreven door schuld, kwam de redding van niemand minder dan Enzo Ferrari (rechts op de foto hieronder) die Lauda onder zijn vleugels nam.

Lauda Ferrari

4. Hij maakte een grote comeback na zijn pensioen

Eind 1979 had Niki Lauda twee wereldkampioenstitels op zak maar ook een somber seizoen met het Parmalat Racing Team achter de rug. De Oostenrijker besloot zich daarop terug te trekken uit het F1-circuis teneinde zich te kunnen concentreren op zijn pas opgerichte luchtvaartmaatschappij. Toch bleef het kriebelen bij Lauda, wat drie jaar later in een nieuw contract bij McLaren resulteerde. Lauda werd voor de derde keer wereldkampioen in 1984.

5. Zijn zoon is ook racepiloot

Zoals veel “zonen van” werd Mathias Lauda verleid door het autosportavontuur. In de F1 reed de jongeman nooit, al was hij wel te zien in de Formule 3, de Formule 3000, de GP2 en tijdens toerwagenkampioenschappen (met name DTM). In 2018 nam hij voor de vierde keer deel aan de 24 uur van Le Mans. Zijn grootste prestatie is ongetwijfeld een plaats op het podium van de 24u van Spa-Francorchamps in 2012 achter het stuur van een BMW Z4.

R.I.P. Niki Lauda

Foto : Wikipedia/Smokeonthewater