De inhuldiging van het circuit van Spa-Francorchamps gaat terug tot 12 augustus 1921. Dat jaar werd er een Grand Prix voor motorfietsen gehouden.
Het ontstaan van het circuit is gedeeltelijk te danken aan de afschaffing van douaneposten twee jaar eerder, wat de toestemming opleverde om een aantal wegen in de gemeenten Bévercé, Malmedy en Stavelot als circuit in te richten.
Eerst voor motoren
De drie bezielers van het circuit van Spa-Francorchamps kozen voor de de vallei van Eau Rouge als locatie. In het begin was het 15 kilometer lang en vormde het een driehoek.
Op 12 augustus 1921 was een autorace gepland, maar slechts één piloot schreef zich in, zodat het evenement moest worden afgelast. Er werd dan maar een motorrace georganiseerd… met 23 deelnemers!
Advertentie – lees hieronder verder
Het circuit van Spa-Francorchamps kreeg snel een goede reputatie: de baan is lang en veeleisend, met stevige hoogteverschillen, en dit alles in een weelderig decor.
Circuit 2.0
Vandaag worden op het circuit van Spa-Francorchamps nog steeds mythische races verreden. Denk aan de 24U van Spa en, uiteraard, de Grote Prijs Formule 1 die elk jaar duizenden Belgen op de been brengt.
Onlangs is het circuit, onder impuls van directrice Nathalie Maillet die zopas in verdachte omstandigheden is overleden, enkele technologische aanpassingen ondergaan. Zo werd het uitgerust met de modernste snufjes en telemetrie- of videobewakingssystemen en wordt de Moto GP verwelkomd.
Het circuit is ook een soort campus geworden, een opleidingscentrum voor de meest geavanceerde beroepen in de automobielsector. Laat ons hopen dat het circuit de Spa-Francorchamps nog minstens 100 jaar zal bestaan, met of zonder elektrische racewagens op de baan…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be