Het zag er eventjes niet goed uit voor Spa-Francorchamps, nochtans de favoriete omloop van veel F1-piloten. Omdat de eigenaar van het Formule 1-circus, Liberty Media, de voorkeur gaf (aan het geld van) exotischer wingewesten zoals Saoedi-Arabië, China en Amerika, leek het er op dat de historische Ardeense legende haar plekje op de kalender zou moeten afstaan, definitief verbannen tot de wikipediapagina’s op het internet. Maar dat gevaar is eventjes geweken. Er wordt ook dit jaar gekoerst op Eau Rouge, meer bepaald in het weekend van 26 en 28 juli, de veertiende manche van het seizoen.
De directie heeft er ook alle vertrouwen in dat het circuit die stek zal behouden in de nabije toekomst en aarzelde niet om tot actie over te gaan. Tijdens de winterstop werden significante veranderingen en verbeteringen aangebracht. Het circuit bruiste van de activiteit, al waren het geen bezoekers, noch voorbij razende bolides, wel werkzaamheden op, naast en onder de baan.
Gegroefd asfalt voor meer grip
Een van de meest opvallende ingrepen betrof het kanaal onder het circuit, dat dringend herstel nodig had na ernstige overstromingsschade. Dit project was onderdeel van een grootschalige renovatie om te voorkomen dat water het circuit op stroomde. Verder is de veiligheid op het circuit verhoogd door het aanleggen van twee nieuwe noodtoegangspunten en het plaatsen van speciale beschermende barrières . In de bocht “Speaker’s Corner” en bij de start-finishlijn is het nu asfalt gegroefd voor betere grip.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dit is pas het begin. Over de volgende vijf jaar zal het circuit een bedrag van bijna 40 miljoen euro investeren in een verdere upgrade. Komende juni staat de vernieuwing van bijna de helft van het 7 kilometer lange asfalttraject op het programma. Dat er ook een verhoogd comfort voor zowel toeschouwers als deelnemers op de agenda staat, bewijst dat er vertrouwen leeft in de F1-toekomst van de omloop. Er is een nieuw ontvangstcentrum gepland bij de hoofdingang, en de vipruimten krijgen een opknapbeurt. De rallycrosstribune zal worden verwijderd om plaats te maken voor extra parkeergelegenheid, inclusief oplaadpunten voor elektrische voertuigen en installaties voor zonne-energie. Ook Spa-Francorchamps ontsnapt niet aan de nieuwe tijd.
Zonder overheidssteun
De paddock zal ruimer worden door het afbreken van het poortgebouw, en het verplaatsen van het medisch centrum en de werkplaats. Renovaties aan de pitboxen en een upgrade van het geluidssysteem staan ook op de agenda. Dit alles volgt op een eerdere investering van 80 miljoen euro uit 2020. Toen werden de nieuwe tribunes gebouwd.
Opmerkelijk is dat deze projecten uit de eigen kas gefinancierd worden zonder overheidssteun, zoals benadrukt door bestuursvoorzitter Melchior Wathelet. Het ambitieuze investeringsprogramma wordt uitgevoerd met aandacht voor duurzaamheid en milieubeheer.
F1-baas Stefano Domenicali heeft onlangs nog gereageerd op de kritiek als zouden de bewindvoerders van de hoogste tak van de autosport de kassa resoluut boven het erfgoed plaatsen. “Races zoals in Las Vegas, Miami of Jeddah betalen mee voor Monza en Spa,” verklaarde Domenicali tegenover Motorsport Aktuell. “Zonder die winsten zouden er geen klassieke circuits meer op de kalender staan.” Eerst was er sprake dat de GP in Spa-Francorchamps in een beurtrol met Zandvoort tweejaarlijks zou plaatsvinden, maar ondertussen is al bevestigd dat de F1-bolides ook in 2025 afzakken naar de Ardennen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be