Hoewel de Clio Rally4 er discreet uitziet en op dat vlak dicht bij het productiemodel aanleunt, is alles anders… behalve de naakte carrosserie en de motor. Er werd gekozen voor de 4-cilinder 1.3 TCE turbo, maar die is opgevoerd met een maximum aan specifieke onderdelen: zuigers, drijfstangen, krukassen, nokkenas, turbo… Het vermogen ging van 140 naar 230 pk en dit bakje levert ook 350 Nm koppel (ter herinnering, de Clio Rally5 is tevreden met 180 pk).
Wat de transmissie betreft, delen de Clio R4 en R5 een sequentiële SADEV-vijfversnellingsbak die het vermogen via een mechanisch sperdifferentieel richting de vooras versluist.
De ophanging werd stevig onder handen genomen, preciezer de veren, anti-roll bars en dempers. De remmen zijn ook aangepast, met grote 330 mm schijven vooraan en 280 achteraan.
Advertentie – lees hieronder verder
Een echte raceauto
Een klein digitaal dashboard, een multifunctioneel stuurwiel voor de knoppen die specifiek zijn voor de rallysport: ALS, mapping, overboost, launch control en een “road” en “stage” modus, een grote versnellingspook en, vlak ernaast, de verticale hendel voor de handrem. Dit alles in een cabine omringd door de buizen van de rolkooi.
We ontmoetten ontwikkelingsrijder Jean-Sébastien Vignon in Irancy, bij Auxerre, om te zien hoe deze auto zich op een snelle maar zeer bochtige asfaltbaan zou gedragen.
Een korte rit als bijrijder stelde ons in staat om de algemene balans en snelheid van deze Renault in deskundige handen te waarderen.
Eenmaal geïnstalleerd in de bestuurderszetel, wordt de procedure in gang gezet voor de start op de voor het verkeer afgesloten baan: “stage mode”, ALS-knop (om de reactietijd van de turbo te elimineren), startknop, 3 seconden vol gas, pedaal volledig los, eerste versnelling, met de handrem die de auto op zijn plaats houdt…
Vervolgens komen de handrem en het linkerpedaal los en wordt de rechtervoet volledig ingedrukt… De Clio schaatst een beetje en gaat er vandoor om het asfaltlint aan te vallen.
De versnellingen volgen elkaar op zonder de voet van het gaspedaal te halen, de eerste bocht naderend. Heel lichtjes remmen, terugschakelen naar 3de en weer vol gas… De Clio smijt zich op zijn vooras, met een achteras die een beetje “inschakelt”…
Tegensturen is niet nodig: het traject is precies en de voorbanden worden ontlast. Duivels efficiënt! Bovendien hebben de motorontwerpers van Renault zich duidelijk ingespannen om de kleine 1.3 turbomotor fors krachtiger te maken (6.500 t/min), wat de efficiëntie maar ook het plezier aan het stuur ten goede komt.
Foto’s Renault Sport/DPPI
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be