TEST Renault Clio Rally4: Koning der voorwielaandrijvers?

Met deze Clio Rally4 – die geavanceerder is dan de Rally5 die we onlangs hebben getest – wil Renault de best presterende rallyauto met voorwielaandrijving op de markt brengen…

Gepubliceerd op 1 augustus 2021
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Renault Clio Rally4: Koning der voorwielaandrijvers?

Hoewel de Clio Rally4 er discreet uitziet en op dat vlak dicht bij het productiemodel aanleunt, is alles anders… behalve de naakte carrosserie en de motor. Er werd gekozen voor de 4-cilinder 1.3 TCE turbo, maar die is opgevoerd met een maximum aan specifieke onderdelen: zuigers, drijfstangen, krukassen, nokkenas, turbo… Het vermogen ging van 140 naar 230 pk en dit bakje levert ook 350 Nm koppel (ter herinnering, de Clio Rally5 is tevreden met 180 pk).

Clio_Rally4_2021_test_interior-switches

Wat de transmissie betreft, delen de Clio R4 en R5 een sequentiële SADEV-vijfversnellingsbak die het vermogen via een mechanisch sperdifferentieel richting de vooras versluist.

Clio_Rally4_2021_test

De ophanging werd stevig onder handen genomen, preciezer de veren, anti-roll bars en dempers. De remmen zijn ook aangepast, met grote 330 mm schijven vooraan en 280 achteraan.

Advertentie – lees hieronder verder

Een echte raceauto

Een klein digitaal dashboard, een multifunctioneel stuurwiel voor de knoppen die specifiek zijn voor de rallysport: ALS, mapping, overboost, launch control en een “road” en “stage” modus, een grote versnellingspook en, vlak ernaast, de verticale hendel voor de handrem. Dit alles in een cabine omringd door de buizen van de rolkooi.

Clio_Rally4_2021_test_steering_wheel

We ontmoetten ontwikkelingsrijder Jean-Sébastien Vignon in Irancy, bij Auxerre, om te zien hoe deze auto zich op een snelle maar zeer bochtige asfaltbaan zou gedragen.

Een korte rit als bijrijder stelde ons in staat om de algemene balans en snelheid van deze Renault in deskundige handen te waarderen.

Clio_Rally4_Renault_2021_test_drive

Eenmaal geïnstalleerd in de bestuurderszetel, wordt de procedure in gang gezet voor de start op de voor het verkeer afgesloten baan: “stage mode”, ALS-knop (om de reactietijd van de turbo te elimineren), startknop, 3 seconden vol gas, pedaal volledig los, eerste versnelling, met de handrem die de auto op zijn plaats houdt…

Vervolgens komen de handrem en het linkerpedaal los en wordt de rechtervoet volledig ingedrukt… De Clio schaatst een beetje en gaat er vandoor om het asfaltlint aan te vallen.

Clio_Rally4_2021_test_corner

De versnellingen volgen elkaar op zonder de voet van het gaspedaal te halen, de eerste bocht naderend. Heel lichtjes remmen, terugschakelen naar 3de en weer vol gas… De Clio smijt zich op zijn vooras, met een achteras die een beetje “inschakelt”…

Clio_Rally4_2021_test_rear

Tegensturen is niet nodig: het traject is precies en de voorbanden worden ontlast. Duivels efficiënt! Bovendien hebben de motorontwerpers van Renault zich duidelijk ingespannen om de kleine 1.3 turbomotor fors krachtiger te maken (6.500 t/min), wat de efficiëntie maar ook het plezier aan het stuur ten goede komt.

Foto’s Renault Sport/DPPI

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosport
Gocar team ontmoet pechduivel in 24 Uren Zolder

De Lamborghini Huracan van Christoff Corten en de BMW 1M van Alain De Jong gingen vol ambitie van start in de 46ste editie van de 24 Hours of Zolder, maar haalden door een crash en een motorpanne jammer genoeg de finish niet. Ook dat is autosport.

25 augustus 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.