Autotests

CIRCUITTEST Renault Clio Rally5: De ideale leerschool

Geschreven door Stéphane Lémeret | 10/07/2021

Sinds het verdwijnen van de Citroën Challenge bij het begin van dit millennium, bestaat er geen echte promotieformule meer die jongeren toelaat zich te onderscheiden op de Belgische rallyscene. Gelukkig zijn er Renault en de Clio Rally5.

Ambitieuze piloten met een beperkt budget kunnen zich uitleven tijdens het Belgisch rallykampioenschap aan het stuur van de Clio Rally5. Als “ervaren piloot“ krijg ik regelmatig de vraag hoe je best in de autosport van start gaat. Mijn antwoord is altijd vrij teleurstellend: “Als je niet rijk bent, vergeet je het best”.

Dromen mag natuurlijk altijd, maar je moet ook realistisch zijn: vandaag sponsors vinden, zeker als debutant, is een vrijwel onmogelijke opdracht. En het gaat er niet beter op worden! Toch kan deze nieuwe promotieformule wat hoop geven aan enkele jongeren van goede komaf die echter niet schatrijk hoeven te zijn. Een seizoen in de Clio Trophy zou namelijk alles inbegrepen 50.000 euro kosten bij een van de “topteams”. En de beste rijders krijgen van Renault nog mooie premies als ze goede resultaten behalen. Zo kunnen ze een seizoen rondkrijgen voor “amper” 40.000 euro. Als ook de copiloot wat bijlegt en vrienden helpen bij de assistentie en de voorbereiding, kan het budget misschien zelfs dalen tot 20 à 25.000 euro voor de piloot.

OK, dat blijft nog veel geld, maar het is anderzijds niet onmogelijk dat budget bij elkaar te harken. Zeker omdat deze formule een goede media return oplevert en de omkadering van Renault België toelaat relaties tijdens de wedstrijden uit te nodigen. In ieder geval verdient dit initiatief van het Franse merk een pluim, vooral omdat de aangeboden wagen (die raceklaar 43.000 euro kost) zeer leuk rijdt en zijn niveau de beste rijders toelaat te mikken op ereplaatsen in het algemeen klassement van de Belgische rally’s. De organisatoren denken dit seizoen meer dan tien wagen te kunnen inschrijven, wat reeds een groot succes is in de huidige toestand.

Degelijk ontwerp

Eerder dit jaar nodigde Renault ons uit op het circuit van Mettet om deze wagen te testen op een kleine, geïmproviseerde “klassementsproef”. De PR-afdeling leverde goed werk en voorzag zelfs stickers met mijn naam op de testwagen. Zoiets had ik voorheen tijdens een “perstest” nog enkel meegemaakt tijdens een test van een BMW DTM in het prestigieuze Duitse toerwagenkampioenschap. Dit om aan te geven hoe professioneel de mensen van Renault België de “Clio Trophy” het aanpakken!

Uiterlijk onderging de Clio geen speciale wijzigingen, maar natuurlijk zorgt de decoratie voor een extra sportief en stoer voorkomen. Het interieur ziet er piekfijn en verraadt zo dat Renault Sport hier de hand in had. Dit is duidelijk geen knutselwerk van een of andere handige Harry!

Clio Rally5 interieur

De wagen wordt eenvoudig met de sleutel gestart. Dat lijkt wat minder professioneel, maar het is slechts een detail. De motor gromt zachtjes, maar zal zeker niemand afschrikken door overdreven lawaai. Om de gelegenheidsklassementsproef te ontdekken neem ik plaats naast de Belgische rallykampioen van 2020, Adrian Fernémont. Meteen begrijp ik waarom ik piloot ben en geen copiloot, want dooreengeschut worden in de rechterstoel is niet echt mijn ding. Ik moet bij de pinken blijven om te voorkomen dat ik geradbraakt word op de hobbels en in de putten van het parcours. Nochtans lijkt de Clio goed afgeveerd, maar toch blijft het een avontuur!

Als een uurwerk

Ik snap niet hoe die kerel zo snel kan rijden als hij zo ver van het stuur zit. Hij slaagt er amper in het koppelingspedaal in te drukken en stuurt met gestrekte armen. Ondanks mijn 1m90 moet ik vragen de stoel naar voor te schuiven om een degelijke rijpositie te bekomen. Daarvoor moet de kuipzetel gedemonteerd worden, maar dat klaren de mechaniekers in slechts vijf minuten. Damned, nog steeds te ver en het stuur staat te hoog. Maar goed, ik ben hier niet om uren te rijden, noch om een toptijd neer te zetten, dus zal het wel lukken met een kussen achter mijn rug.

Clio Rally5

De koppeling is even makkelijk te doseren als in een seriewagen, dus verloopt de start van enkele rondjes rijplezier vlekkeloos. De traditionele sequentiële versnellingsbak (zonder bediening aan het stuur) is zeer precies, zowel bij opschakelen als terugschakelen. Je kan zelfs schakelen zonder koppeling, zolang je maar een gasstootje geeft als je een lagere gang inlegt. Handig, want dat laat toe met de linkervoet te remmen, een duidelijk voordeel in de rallysport. Schakelen gebeurt feilloos, want geen enkele keer haperde de transmissie, wat zeker bijdraagt tot het rijplezier. Ik ben trouwens voorstander van het systeem met een pook in plaats van de hendels aan het stuur, omdat je zo beter op de motor kan remmen, exact op het moment dat de piloot dat wil. Naast die schakelpook bevindt zich de zeer efficiënte handrem. Aanvankelijk is het uitkijken dat je in het heetst van de strijd de juiste hendel grijpt, maar na enkele klassementsproeven wordt dat zeker een automatisme.

De motor? Een 1,3 liter turbo goed voor 180 pk. Dat volstaat om plezier te beleven en te tonen dat je beter bent dan je concurrenten! Er is ook voldoende koppel (300 Nm) aanwezig, maar in haarspeldbochten is het toch aangewezen om terug naar de eerste versnelling te gaan om tijd te winnen. Zo kan je gebruik maken van de uitstekende tractie van de auto, die voorzien is van een voortreffelijk sperdifferentieel. Globaal gezien is het chassis bijzonder goed: het geeft vertrouwen, het is stabiel en niet te onderstuurd. Het enige probleem dat ik ondervond was dat de remmen de voorwielen dreigden te blokkeren telkens als ik begon te pushen. Maar dat valt wellicht te regelen. Moest ik 20 jaar geweest zijn, dan schreef ik me meteen in voor de Clio Trophy!

 

Trefwoorden

Lees ook