Microhybride SUV’s
De door Ford aangewende elektrificatieoplossingen zijn talrijk en gevarieerd om aan elke behoefte te kunnen voldoen. Dus om onmiddellijk efficiënt te zijn beschikt de Puma over het MHEV-systeem, namelijk een microhybridatie.
Deze aandrijving combineert de 1.0 EcoBoost Hybrid met 125 pk, een 7-trapsautomaat en een alternator-starter (riemaandrijving) die op 48 Volt functioneert. Het systeem is niet symbolisch, want de elektromotor heeft een vermogen van 11,5 kW en een koppel van 50 Nm. Ford zorgde voor een optimale samenwerking tussen deze elektromotor en de turbocompressor.
Het systeem maakt het mogelijk om de responstijd van de turbo weg te werken en een gecombineerd totaalvermogen van maximaal 155 pk te leveren. Dat is comfortabel en redelijk, aangezien de CO2-uitstoot kan worden beperkt tot minder dan 130 g/km (WLTP-cyclus).
Merk op dat deze technologie ook verkrijgbaar is in de grotere Kuga SUV, maar met de dieselmotor (2 liter Ecoblue). Ideaal voor wie dagelijks langere ritten maakt en/of niet de mogelijkheid heeft om regelmatig een batterij op te laden aan het stroomnet.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook full-hybrid SUV
De Kuga kan ook een volledige hybridisatie krijgen. Met dit systeem hebben de batterij en de elektromotor de capaciteit en het vermogen om het voertuig alleen over korte afstanden (van 2 tot 3 km) te verplaatsen.
Het concept is vergelijkbaar met dat van Toyota: een 2,5-liter van 152 pk wordt hier gekoppeld aan een batterij van 1,1 kWh en een elektromotor. Hierbij verloopt de verbinding tussen de twee krachtbronnen niet via een automatische transmissie, maar door een ingenieuze epicycloïdale aandrijving waarmee de elektrische en verbrandingsmotoren onafhankelijk van elkaar functioneren.
Deze oplossing vereist niet dat je de batterij oplaadt, terwijl ze ook zeer overtuigend door de zachte werking. Hier kan je dus rekenen op een gunstig gecombineerd vermogen (190 pk), maar ook op een lager verbruik, zeker in de stad waar het systeem al zijn voordelen kan uitspelen.
Hybride bestelwagens
Er wordt vaak, maar ten onrechte gedacht dat bedrijfsvoertuigen uitsluitend door dieselmotoren worden aangedreven. Dat is niet overal zo. Sommige merken passen de elektrische transitie ook toe op dit gamma voertuigen. Dit is het geval bij Ford, dat voor zijn Transit een groot aantal slimme oplossingen aanbiedt om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
De Transit Custom Plug-in Hybrid bestaat nu twee jaar en is een pionier. De rol van het 1-liter Ecoboost-benzineblok met 120 pk is beperkt tot generator om de batterij constant op te laden en zo het bereik van het voertuig uit te breiden.
De bestuurder kan vier rijmodi selecteren: EV Auto (die de werking van beide motoren optimaliseert), EV Now (die de voorkeur geeft aan de 100% elektrische modus op voorwaarde dat het laadniveau van de batterij voldoende is), EV Later (waarmee de capaciteit van de batterij kan worden behouden voor later gebruik) en ten slotte EV Charge (die de verbrandingsmotor ‘dwingt’ om de batterij op te laden).
De batterij biedt een capaciteit van 13,6 kWh en maakt tot 50 kilometer bereik mogelijk op een enkele lading. Met de ‘range extender’ benzinemotor wordt deze actieradius vergroot tot 500 kilometer.
Een gevarieerd elektrisch aanbod
Even innovatief is de Transit verkrijgbaar in een 100% elektrische versie. Deze E-Transit heeft een elektromotor die tot 198 kW ontwikkelt, ofwel 269 pk en 430 Nm koppel.
De batterij is onder de vloer geïntegreerd om de laadruimte niet te beperken en biedt een capaciteit van 67 kWh, wat een rijbereik van 350 km volgens de WLTP-cyclus belooft. Met wisselstroom kan dit bedrijfsvoertuig van Ford een laadvermogen tot 11,3 kW aan. Dat is genoeg om in 8 uur volledig op te laden. Met gelijkstroom is het systeem geschikt tot 115 kW om in ongeveer 30 minuten 15 tot 80% van de capaciteit te regenereren.
De uitmuntendheid van Ford op vlak van elektrische auto’s heeft ook geleid tot de Mach-E, die de naam Mustang draagt als het bewijs van zijn capaciteiten. Dit model wordt geleverd in verschillende niveaus van vermogen en batterijcapaciteit.
Grofweg zijn er 4 aanbiedingen beschikbaar: 269 pk en 76 kWh, 269 pk en 99 kWh, 351 pk en 99 kWh en tot slot de gespierde GT-versie goed voor 487 pk en 99 kWh. De prestaties spreken voor zich: in minder dan 3 tot 5,1 sec. voor de 0-100/u. Een echte bom deze Mach-E. Ook het rijbereik overtuigt: van 440 km voor de basisversie (76 kWh) tot 610 km (99 kWh) voor de ‘long range’.
Een nieuwe Ford kopen tegen de laagste prijs? Ontdek de beste promoties tijdens deze periode van het Autosalon op ons Car Festival. De grootste kortingen gegarandeerd!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be