Tegen de heersende trends in was de Polestar 2, het eerste volumemodel van het merk, geen crossover maar een eerder klassieke fastback, een berline met een achterklep die tot het dak opent. Dat bleek een schot in de roos, want deze elektrische vijfzitter viel onmiddellijk in de smaak, met zijn karaktervolle lijn en kunstige kont met doorlopende led-strook. Dat hij 4 jaar na zijn lancering nog steeds fris oogt, zonder dat daarvoor een tussentijdse opknapbeurt nodig is geweest, toont aan dat de ontwerpers vanaf het begin goed werk hadden afgeleverd. Voor de restwaarde is het bovendien goed nieuws dat de auto bestand is tegen de tand des tijds.
Ook binnenin heeft de ontwerpafdeling verzorgd gewerkt, met een dashboard dat gestileerde vormen combineert met aangenaam aanvoelende materialen. Centraal valt het grote verticale aanraakscherm met een diagonaal van 11,6 duim meteen op. Het werkt overzichtelijk en snel en vergemakkelijkt zo de bediening.
Achteraan is er voldoende zitruimte voor volwassenen. En doordat je de rugleuning van de achterbank kan neerklappen, is ook het vervoeren van grotere voorwerpen geen probleem.
Advertentie – lees hieronder verder
Achter- of vierwielaandrijving
Dit 4,6 meter lange model heeft sinds zijn lancering in 2020 al een grondige modernisering ondergaan, met zelfs een volledige ombouw van de aandrijflijn. Bij de variant met één motor, de Single Motor, verhuisde die elektrische model van de vooras naar de achteras. De basisversie van de Polestar 2 heeft dus achterwielaandrijving, en maakt hem wendbaarder, zowel bij manoeuvres als in het bochtenwerk.
Die Single Motor-versie heeft met 272 of zelfs 299 pk al behoorlijk wat daadkracht. Het vermogen varieert naargelang de batterij. Je kan immers kiezen uit een gewone (Standard Range) of een extra grote accu (Long Range). Het gaat om een capaciteit van respectievelijk 69 of 82 kWh, met een rijbereik van 518 of 592 kilometer.
De Dual Motor-versie heeft in totaal 421 pk, maar je kan ook nog eens een Performance Pack krijgen dat de paardenstal aandikt tot 476 exemplaren. In dat geval spurt je in een luttele 4,2 seconden naar 100 km/u.
De Standard Range-versie kan je opladen aan een vermogen van 135 kW, terwijl de Long Range tot 205 kW verteert. Daarmee kan je snelladen van 10 naar 80% van de batterijcapaciteit in 28 minuten, tegenover 34 minuten voor de kleinere batterij. Aan een laadkast met wisselstroom (AC) kan je driefasig laden tot 11 kW.
Prettig en potig
De Polestar 2 is in de eerste plaats een veelzijdige en comfortabele EV, waarmee je dankzij zijn groot minimaal rijbereik en performante oplaadmogelijkheden zorgeloos de weg op kan. Ook de versies met enkele motor zijn al behoorlijk prettig en potig, maar de vierwielaangedreven Dual Motor-variant is zelfs ronduit sensationeel. De huidige generatie elektromotoren is bovendien behoorlijk zuinig met stroom, waardoor dit een bijzonder milieuvriendelijke manier is om je mee van A naar B te verplaatsen.
Profiteer van uitzonderlijke voorwaarden op de snel leverbare Polestar 2 Business Edition en bespaar tot 4.900 euro. Je krijgt onder meer de Pilot-, Plus- en Climate-pakketten. Surf voor meer informatie naar ons speciaal Car Festival-platform: https://carfestival.gocar.be/nl/polestar/
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be