De Polestar 3 is gebouwd op het SPA2-platform dat Volvo ook gebruikt voor zijn Volvo EX90. En met een lengte van 4,9 meter en een breedte van bijna 2 meter positioneert de 3 zich net zo goed in de klasse van grote SUV’s. Opvallend is echter de lage daklijn van 1,61 meter. Deze draagt bij aan een ontwerp dat de gunstige stroomlijn met een vleugje verleiding opspeldt. Maar deze aerodynamische oplossing is ook praktisch, want ze helpt om de Long Range Single Motor-variant met een indrukwekkende actieradius van maximaal 706 kilometer (WLTP-cyclus) te zegenen.
Scandinavisch design: minimalistisch maar chic
Het interieur van de Polestar 3 straalt Scandinavisch minimalisme uit, met hoogwaardige materialen en een focus op gerecycleerde materialen zoals tapijten gemaakt van oude visnetten. Het infotainmentsysteem, gebaseerd op Google, wordt bediend via een gebruiksvriendelijk 14,5 duim groot aanraakscherm in portretmodus. Veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie, zijn standaard aanwezig, wat de toewijding van Polestar aan veiligheid onderstreept. Optioneel kan je via lidar, dat een 3D-beeld van de nabije omgeving maakt, op nog preciezere rijhulp rekenen – voorlopig nog een echte zeldzaamheid.
Onder de motorkap laat de Polestar 3 de keuze uit drie verschillende aandrijflijnen, allemaal op basis van dezelfde batterij met een nettocapaciteit van een genereuze 107 kWh. De Long Range Dual Motor-variant levert 489 pk en accelereert in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor degenen die op zoek zijn naar extra prestaties is er dus die Performance-variant met 519 pk. Die legt dezelfde sprint af in 4,7 seconden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook de Long Range Single Motor-variant, met achterwielaandrijving en 299 pk, weet nog altijd de schwung erin te houden, want hij bereikt de 100 km/u in 7,8 seconden (maar wel een lagere topsnelheid: 180 in plaats van 210 km/u). Naast de grootste actieradius binnen het gamma, is de Long Range ook de meest toegankelijke met een vanafprijs van 78.500 euro.
Speels waar het kan, comfortabel als het moet
Ondanks dat hoger getilde koetswerk en het meergewicht van het batterijenpakket staat de Polestar 3 zijn mannetje in bochten. Met dank aan het gewogen stuurgevoel en achteraan het differentieel met torque vectoring dat de wagen kwiek, en met een speelse toets, naar de koord van een bocht mikt. Op zijn beurt zorgt de luchtvering met dubbele kamers ervoor dat die toewijding nooit oncomfortabel wordt.
De 3 bevestigt de ambitie van Polestar om uit te groeien tot een prominente speler in het hogere elektrische segment, met een focus op design, prestaties en duurzaamheid. De ambitie om zich te meten met de automodellen van geprezen komaf staat pal.
Voor meer informatie, surf naar ons speciaal Car Festival-platform: https://carfestival.gocar.be/nl/polestar/
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be