De Kona Electric was al een populair model en met deze volledig nieuwe tweede generatie hoopt Hyundai nog beter te scoren. Op het eerste gezicht heeft de Kona Electric alles in huis om hierin te slagen. De ontwerpers van Hyundai kozen voor een atypische aanpak: de nieuwe Kona werd namelijk eerst ontwikkeld in zijn 100 procent elektrische versie, op basis daarvan volgden de benzine- en hybrideversies. Het toont aan hoeveel belang de constructeur hecht aan de nieuwe Kona Electric.
Advertentie – lees hieronder verder
Maatje groter
Je herkent de nieuwe Kona Electric meteen aan de opvallende horizontale lichtstrook met pixels, de pixelafbeeldingen op het inlaatrooster en de pixeldetails op de achterbumper. Vergeleken met de vorige Kona werd het nieuwe model een maatje groter. De lengte van de nieuwe EV-variant bedraagt 4.355 mm, wat 175 mm langer is dan de Kona Electric van de eerste generatie. De wielbasis van 2.660 mm is 60 mm langer en de breedte nam toe met 25 mm tot 1.825 mm. Met een hoogte van 1.575 mm is de nieuwe Kona EV ook 20 mm hoger dan zijn voorganger.
Dat is vooral goed nieuws voor de passagiers. De schouderruimte op de tweede rij is bijvoorbeeld de grootste in deze klasse. De koffer is nu 466 liter groot. Alles inladen, van bagage tot boodschappentassen, is gemakkelijker dan ooit met de handige aanpasbare Smart Power-achterklep met vijf verschillende hoogteniveaus.
Overal stroom
Met de vehicle-to-load -functie (V2L) kan de Kona Electric elk apparaat van stroom voorzien of opladen met 3 kW. Binnenin kun je jouw toestellen aansluiten op een standaard stopcontact op de middenconsole achteraan (230V) wanneer de auto is ingeschakeld. Buiten kun je met een V2L-adapter aan de laadpoort de batterij gebruiken wanneer de auto geparkeerd staat. Ideaal om bijvoorbeeld je elektrische fiets op te laden.
Twee versies
De Kona Electric is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten. De versie met een 65,4 kWh-batterij heeft een elektromotor met 218 pk en een maximaal WLTP-rijbereik van 514 km. De standaardversie heeft een batterijcapaciteit van 48,4 kWh, waarbij de motor 156 pk en een maximaal rijbereik van 377 km levert. Ruim voldoende dus voor de meeste bestuurders.
Goed nieuws is dat Hyundai momenteel speciale voorwaarden aanbiedt op de nieuwe Kona Electric. Hij is nu verkrijgbaar vanaf 39.224 euro of 433 euro per maand. Dat is de prijs voor de Kona Electric Feel met batterij van 48,4 kWh. Mooi meegenomen is dat deze versie ook in aanmerking komt voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro voor particulieren, waardoor het echt een buitenkans is.
Interesse in de nieuwe Kona Electric? Vraag een offerte aan of boek een testrit.