Car Festival

“Waarom rijden er nog zoveel benzinewagens rond?”

Dit is geen vraag die we onze lezers stellen, maar de opmerking van Frank, iemand die voor de eerste keer een Nissan LEAF heeft getest. Niet eens zo’n vreemde opmerking…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 30 jan. 2022 | Leestijd: 3 min

De Nissan LEAF staat bekend als dé elektrische auto voor de middenklasse. Waarom met hoofdletters geschreven? LEAF staat voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car: een milieuvriendelijke, betaalbare familiewagen dus, en dat klopt ook helemaal.

Nissan LEAF 2022

Advertentie – lees hieronder verder

Veel eigenaars die een LEAF van de eerste generatie hebben gekocht, zijn inmiddels overgeschakeld op de tweede. Die is op alle vlakken beter geworden. Het belangrijkste is natuurlijk de toegenomen autonomie, want meer rijbereik betekent minder laden en dus ook minder stress. Of zeg maar gewoon geen stress, want met deze Nissan van A naar B zweven, is een bijzonder rustgevende bezigheid. Frank, onze vrijwilliger van dienst, had voor alle duidelijkheid nog nooit met dit model gereden.

Geen schrik gehad om stil te vallen?

Hoegenaamd niet. Ik kan er niet mee naar het zuiden van Frankrijk trekken zonder onderweg bij te laden, maar daar bestaan oplossingen voor. Ik heb me in ieder geval nooit zorgen moeten maken. Onderweg vroeg ik me zelfs af waarom er eigenlijk nog zoveel benzinewagens rondrijden, want de meeste Belgen zouden volgens mij perfect toekomen met de actieradius van de LEAF.

Zoals je al vermoedde, is Frank geen enorme kilometervreter die dagelijks de ‘toer van België’ doet, maar een normale ‘gemiddelde’ Belg met een gemiddelde pendelafstand (telkens 45 km heen en 45 km terug naar en van zijn werk) en – niet onbelangrijk – met een eigen oprit. Voor iemand zoals hem, die een EV thuis ongestoord kan opladen (als het even kan via een eigen laadpaal of wallbox) voldoet de actieradius van de instapversie van de LEAF absoluut (270 km WLTP). Wie toch meer wil, kan een LEAF e+ kopen, goed voor 385 km volgens de WLTP-metingen.

Nissan LEAF test

De door Nissan opgegeven actieradius effectief halen, lijkt misschien onbegonnen werk, maar volgens een van onze journalisten die een LEAF e+ heeft testgereden, kan er wel degelijk mee worden geflirt. Nog steeds niet voldoende voor een rit-zonder-stoppen naar een Zuid-Franse wijngaard, maar wel meer dan genoeg voor het gros van de autorijdende Belgen die hem regelmatig aan de stekker kunnen hangen.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon