“Waarom rijden er nog zoveel benzinewagens rond?”

Dit is geen vraag die we onze lezers stellen, maar de opmerking van Frank, iemand die voor de eerste keer een Nissan LEAF heeft getest. Niet eens zo’n vreemde opmerking…

Gepubliceerd op 30 januari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

“Waarom rijden er nog zoveel benzinewagens rond?”

De Nissan LEAF staat bekend als dé elektrische auto voor de middenklasse. Waarom met hoofdletters geschreven? LEAF staat voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car: een milieuvriendelijke, betaalbare familiewagen dus, en dat klopt ook helemaal.

nissan_leaf_sun-wind-power

Veel eigenaars die een LEAF van de eerste generatie hebben gekocht, zijn inmiddels overgeschakeld op de tweede. Die is op alle vlakken beter geworden. Het belangrijkste is natuurlijk de toegenomen autonomie, want meer rijbereik betekent minder laden en dus ook minder stress. Of zeg maar gewoon geen stress, want met deze Nissan van A naar B zweven, is een bijzonder rustgevende bezigheid. Frank, onze vrijwilliger van dienst, had voor alle duidelijkheid nog nooit met dit model gereden.

Geen schrik gehad om stil te vallen?

Hoegenaamd niet. Ik kan er niet mee naar het zuiden van Frankrijk trekken zonder onderweg bij te laden, maar daar bestaan oplossingen voor. Ik heb me in ieder geval nooit zorgen moeten maken. Onderweg vroeg ik me zelfs af waarom er eigenlijk nog zoveel benzinewagens rondrijden, want de meeste Belgen zouden volgens mij perfect toekomen met de actieradius van de LEAF.

Advertentie – lees hieronder verder

Zoals je al vermoedde, is Frank geen enorme kilometervreter die dagelijks de ‘toer van België’ doet, maar een normale ‘gemiddelde’ Belg met een gemiddelde pendelafstand (telkens 45 km heen en 45 km terug naar en van zijn werk) en – niet onbelangrijk – met een eigen oprit. Voor iemand zoals hem, die een EV thuis ongestoord kan opladen (als het even kan via een eigen laadpaal of wallbox) voldoet de actieradius van de instapversie van de LEAF absoluut (270 km WLTP). Wie toch meer wil, kan een LEAF e+ kopen, goed voor 385 km volgens de WLTP-metingen.

nissan_leaf_test-drive

De door Nissan opgegeven actieradius effectief halen, lijkt misschien onbegonnen werk, maar volgens een van onze journalisten die een LEAF e+ heeft testgereden, kan er wel degelijk mee worden geflirt. Nog steeds niet voldoende voor een rit-zonder-stoppen naar een Zuid-Franse wijngaard, maar wel meer dan genoeg voor het gros van de autorijdende Belgen die hem regelmatig aan de stekker kunnen hangen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Car Festival
Polestar 2: eeuwig fris

De Polestar 2 is het model waarmee deze Zweeds-Chinese autobouwer bekend werd. Hij gaat al enkele jaren mee, maar ziet er nog steeds scherp uit en is technisch nog volledig bij de les.

22 november 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
51.887 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.