Laurin & Klement LW three-wheeler
Skoda zou niet bestaan zonder Vaclav Laurin en Vaclav Klement. In 1895 waren deze twee ondernemers aanvankelijk in de weer met de productie van fietsen, alvorens over te stappen naar motoren (1899). Tussen 1903 en 1905 kende hun model LW, dat op een watergekoelde cilinder liep, nog geen groot succes, in tegenstelling tot hetzelfde model met luchtkoeling (waarvan 965 exemplaren werden verkocht). Slechts 10 modellen vonden een koper. Maar met de uitvinding van de « three-wheeler » met twee wielen en een zitbank vooraan de motorfiets hield de waterkoeling – een technisch hoogstandje in die tijd – plotseling wel steek. Met een vermogen van 5 pk kon de Laurin & Klement LW three-wheeler tot 200 kg op de zitbank vooraan transporteren, tegen een snelheid van 40 km/u.
Laurin & Klement Type E « Černá Hora-Montenegro »
De eerste wagen van Laurin & Klement zag het levenslicht in 1905. Het ging om de Voiturette A, die ook Type A genoemd werd. Maar in 1907, na een offerte-aanvraag uit Montenegro, bedachten beide ondernemers hoe ze meer personen konden vervoeren. Zo ontstond de voorvader van de bus: het bedrijfsvoertuig Type E « Černá Hora-Montenegro » had een laadvermogen van 900 kg, kon 12 personen transporteren en een aanhanger van 1.500 kg trekken. In juli 1908 werd het contract met het Ministerie van Binnenlandse Zaken van Montenegro ondertekend.
Advertentie – lees hieronder verder
Skoda Type 998 « Agromobil »
In 1925 fusioneerde Laurin & Klement met Skoda. Dit was het begin van een nieuw tijdperk! Weinig bekend is dat het merk in 1962 samenwerkte met CZ Stakonice voor de ontwikkeling van het Type 998, dat beter bekend was onder de naam Agromobil. Dit prototype van een 4×4-vrachtwagen was bestemd voor transport van goederen en militairen, maar jammer genoeg werden er slechts 13 exemplaren geproduceerd, waarvan er nog twee overblijven.
Skoda Felicia Fun
In 1994 was de Felicia de eerste wagen die werd ontwikkeld in het Volkswagen-tijdperk. Maar om wat extra media-aandacht te bekomen had Skoda het goede idee om in 1996 een uiterst origineel model te creëren: de Felicia Fun. Deze Felicia werd verlengd tot pick-up en kreeg twee verborgen stoelen in de laadbak. De passagiers achterin konden zo genieten van de reis met de haren wapperend in de wind. Verder werden nog een bull bar vooraan en specifieke koetswerkkit gemonteerd en kreeg de Felicia Fun een unieke lakkleur: flashy geel dat misschien niet bij iedereen in de smaak viel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be