De ‘Volkswagen’ was origineel een project van Hitler, maar uiteindelijk werd het gelanceerd door het Britse leger onder impuls van majoor Hist.
Op 27 december 2020 vierde Volkswagen de 75ste verjaardag van de productie van zijn eerste ‘wagen van het volk’ die een wereldwijd succes werd. In totaal werden er meer dan 21 miljoen exemplaren van geproduceerd en dit tot in… 2013! Een prachtig verhaal dat we hier echter niet zullen vertellen, omdat het doel van dit artikel is om enkele heel bijzondere versies voor te stellen.
Kever met turbine
Gebaseerd op de New Beetle, maakt deze Amerikaanse Kever gebruik van een turbine voor de voortstuwing. Met andere woorden: dit is een ‘jetkever’. Ron Patrick is de man achter dit originele project. Hij doctoreerde in de werktuigbouwkunde aan de Stanford University. Deze auto heeft twee motoren, de originele en de straalmotor achteraan die 1350 pk ontwikkelt. Uiteraard is dit de snelste Kever ter wereld!
Advertentie – lees hieronder verder
Rolls-Royce of Bentley?
Alhoewel dit de ‘wagen van het volk’ bij uitstek is, kan de Kever ook worden omgetoverd tot een exclusieve auto voor rijkelui. Of liever in exclusieve auto’s, net zoals de versies bij Rolls of Bentley zoals in de film “Major League” met Charlie Sheen en Wesley Snipes in de hoofrollen.
Dit verhaal vertelt echter niet of ook de mechanica mee evolueerde (wat twijfelachtig is). Hoe dan ook, dit zijn twee modellen die zeker alle aandacht zullen trekken op de tuning meetings. Nou ja, wanneer die weer mogen plaatsvinden na de sanitaire beperkingen..
Kever in hout
Bienvenido Ortega uit Lima (Peru) bouwde deze houten Kever om de droom van zijn dochter te vervullen. Het toppunt van dit project? Hij reisde 12.000 km om het voertuig naar… New York te brengen
De geduldige man deed er 9 maanden over om dit model te bouwen dat is gebaseerd op een chassis van een versie uit 1978. Het koetswerk is gemaakt van mahoniehout en werd bedekt met een beschermende vernislaag. De originaliteit? Bienvenido heeft 2 deuren aan de achterkant toegevoegd om de auto praktischer te maken.
De Strand-Kever van Ghia en Karmann
Er bestond maar één exemplaar van deze Kever uit 1960. Hij kreeg de naam Jolly en was als “strandauto” ontwikkeld. Het concept werd bedacht door Ghia, terwijl Karmann de assemblage uitvoerde. (foto via beetlecabriolets.wordpress.com)
Super-Beetle met Subaru-motor
Als liefhebber van het merk VW, nam Adonis een Kever en transformeerde hem in een raceauto. Om de wagen een ongekende pit te geven, aarzelden de monteurs niet om er een andere boxermotor in te schroeven: een blok van een Subaru (EJ 20) dat werd opgekitteld tot 377 pk!
Om dit monster “rijdbaar” te houden, werden er nog enkele andere aanpassingen gedaan, waaronder een zwaar versterkt chassis. Verrassend genoeg zijn er vooraan BMW-remmen te vinden. Klaar voor een rondje (op circuit)?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be