Oldtimers

5 modellen die dankzij autosport bestaan

Autosport staat niet enkel gelijk aan vertier voor liefhebbers van snelle wagens in de modder of op circuit, het is ook een kweekvijver voor auto's die zonder de sport het productiestadium nooit zouden halen. Hier zijn 5 voorbeelden van automodellen die hun bestaan eraan te danken hebben.

Geschreven door Joris Bosseloo | 28/01/2021

Ford GT40

GT40

In de jaren ’60 was Ferrari het te kloppen merk tijdens de 24 Uren van Le Mans. Ford wilde dit ‘probleem’ radicaal aanpakken door het Italiaanse sportwagenmerk te kopen, maar daar wou oprichter Enzo Ferrari niets van weten. Dus kwam Ford dan maar zelf met een supersportwagen op de proppen, en wat voor één! De GT40 won Le Mans vier keer op rij (van ’66 tot ’69) en kreeg daarmee een cultstatus aangereikt. Reden te meer dat gefortuneerde mensen er zich eentje wilden aanschaffen…

Advertentie

Audi Quattro

Quattro

Toen de eerste Audi Quattro, ook wel Ur-Quattro genoemd, in 1980 in de rallysport opdook, was dat na een recente regelwijziging die ook vierwielaangredreven auto’s toeliet. Zijn debuut liet in ieder geval niemand onberoerd. Audi’s nieuwe Wünderkind blies de concurrentie omver en won twee jaar lang alles wat er te winnen viel. De term die het merk vandaag nog steeds aan haar 4×4-modellen linkt, heeft het aan de Quattro te danken.

Mercedes 190 E 2.3-16 Cosworth

Mercedes 190 E 2.3-16 Cosworth

Met de 190 wilde Mercedes zich samen met de Britse tuner Cosworth op de rallysport storten. Maar toen Audi in 1980 met de Quattro kwam aandraven, koos het merk met de ster eieren voor haar geld. Toch werd de 190 niet afgeschreven. Mercedes richtte haar pijlen ermee op het Duitse Toerwagenkampioenschap (DTM) en moest dat volgens de richtlijnen doen met een afgeleide van een productiemodel. De 190 E 2.3-16 was geboren en mocht zelfs de blitzcarrière van niemand minder dan Ayrton Senna inluiden…

Lancia Stratos

Stratos

De extreem benauwde, achterwielaangedreven Lancia Stratos heeft veel aan Ferrari te danken. Zijn in het midden geplaatste 2.4l V6-motor bijvoorbeeld. Die kreeg hij van de Dino en Lancia gooide er hoge ogen mee in de rallywereld. Zo won de Stratos het wereldkampioenschap in 1974, 1975 en 1976 en daar hadden wellicht nog meer jaren bijgestaan moest Fiat niet voor een opvolger hebben gezorgd in de vorm van de Abarth 131 Rally…

BMW M3

BMW M3

De eerste BMW M3 kwam er midden jaren ’80 als homologatiemodel om deel te kunnen nemen aan de Groep A van het toerwagenkampioenschap. Daar kwam ook de Mercedes 190 E 2.3-16 aan zijn trekken. Wellicht had niemand toen kunnen voorspellen wat voor een succesvolle (race)carrière voor de M3 in petto lag. In tegenstelling tot de andere auto’s uit dit lijstje, heeft het model sindsdien altijd in de verkoopslijsten gestaan.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook