5 oldtimer-SUV’s die bijna niemand kent

Akkoord, het woord SUV is hier misschien een beetje misplaatst maar je snapt wat we bedoelen. Al vragen we ons vooral af of je effectief al eens hebt gehoord van (één van) deze vijf bijzondere 4×4’s van weleer…

5 oldtimer-SUV’s die bijna niemand kent

Skoda Trekka

De Skoda Trekka werd tussen 1966 en 1973 in Nieuw-Zeeland gebouwd voor de lokale markt. Gebaseerd op een 19 cm verhoogd Octavia Combi-chassis, waaraan een zelfblokkerend differentieel was toegevoegd, voldeed de Trekka aan de vraag van lokale boeren naar een eenvoudig, robuust en veelzijdig voertuig. De motor was de onverwoestbare 1.2-liter motor van de Tsjechische sedan, amper 47 pk sterk.

Volkswagen Iltis

De Volkswagen Iltis heeft een bijzondere geschiedenis. Hij werd ontwikkeld als opvolger van de DKW Munga en was bedoeld voor de militaire markt. In de sneeuw bleek hij zodanig efficiënt dat Audi er achteraf het Quattro-systeem van heeft afgeleid. Het Belgische leger heeft er tal van staan…

5 luxe-SUV’s die je al lang vergeten was (of nooit hebt gekend)

Monteverdi Safari/Sahara

Monteverdi, gevestigd in Zwitserland, produceerde luxewagens in kleine oplages en met de Safari/Sahara ging de fabrikant een nieuwe toer op. Deze 4×4 was gebaseerd op de International Scout, met een V8-motor van Chrysler (met 7,2 liter voor de topversie) en een uitschakelbare vierwielaandrijving. Vanwege zijn hoge prijskaartje en bijzonder grote dorst (25 tot 40 l/100 km!), heeft Monteverdi maar een paar honderd Safari’s en Sahara’s kunnen verkopen.

Sbarro Windhound

Net als de Monteverdi hierboven is deze Windhound een Zwitsers product. In zijn tijd, eind jaren ’70, was dit de duurste “SUV” op de markt. Zijn chassis kwam van de Mercedes G-Klasse en hij kon worden uitgerust met BMW-, Mercedes- of Jeep-motoren. Er zijn 12 verschillende modellen van gebouwd, allemaal verschillend en met 2 of 4 deuren. Er bestaat zelfs een 6-wielige versie van, vervaardigd in opdracht van een klant in het Midden-Oosten.

Volvo C303

Met behulp van de Volvo B30 zescilinder-in-lijnmotor 6-cilinder was deze hoogpotige kolos vooral bedoeld voor militaire contracten, maar dat niet alleen. Sommige particuliere klanten, voornamelijk boeren, hebben zichzelf ook een exemplaar aangeschaft. Geproduceerd van 1974 tot 1984, deze hoogst ongewone Volvo!