Oldtimers

5 zaken die je nog niet wist over de Citroën 2PK

De Citroën 2CV of 2PK viert dit jaar zijn 70ste verjaardag. Dit guitige model, dat is uitgegroeid tot een van de beroemdste auto’s van de 20ste eeuw, werd in 1948 voorgesteld op het autosalon van Parijs. Een leuk weetje, en wist je de volgende 5 zaken over de 2PK al?

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 6 sep. 2018 | Leestijd: 3 min

1. Veld oversteken zonder eieren te breken

Toen de 2PK werd voorgesteld, wilde Citroën hem in de eerste plaats slijten aan zijn die op het platteland woonden, waaronder boeren met beperkte inkomsten. De 2PK moest dus simpel ineensteken en zo weinig mogelijk kosten in gebruik. Bovendien moest het karretje “een veld kunnen oversteken zonder een ei te breken”, als de eieren in een eiermand vervoerd werden tenminste. Het gevolg was een uitermate soepele ophanging.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Een 2PK op zijn kant zetten, is onmogelijk (als je vooruitrijdt)

Die beroemde 2PK-ophanging is zodanig efficiënt dat het onmogelijk is om (in vooruitversnelling) de wagen op zijn kant te krijgen. In achteruitversnelling lukt dat wél. Geloof je ons niet? Bekijk dan eens de Franse video die je onder dit artikel tegenkomt.

3. De eerste auto met gelimiteerde reeksen

De 2CV Spot, herkenbaar aan zijn bicolore koetwerk (wit en oranje), staat bekend als de eerste productiewagen met een gelimiteerde reeks in Europa. Dat wordt trouwens ook gezegd over de Simca 1000 “Extra” die gelijktijdig gelanceerd werd, in de herfst van 1976. Wat het ook zij, van de Spot werden maar 1.800 exemplaren gebouwd.

4. Sommige 2PK’s hadden twee motoren

Je leest het goed: tussen 1961 en 1967 verkocht Citroën de 2CV Sahara, een 4×4 die met twee motoren was uitgerust: eentje vooraan (voor de vooras) en eentje in de koffer (voor de achteras). Elke motor werkte onafhankelijk en dus was het ook mogelijk om er maar één van te gebruiken. Ze hadden elk een eigen versnellingsbak en brandstoftank van 15 liter die onder de voorzetels verstopt zaten.

5. Er bestaan wereldwijd tientallen 2PK-afgeleiden

De simpele constructie van de 2PK maakte deel uit van het concept. De bedoeling was dat hij kon worden ingezet voor verschillende doeleinden. De 2PK diende ook als basis voor andere modellen, zoals de beroemde Mehari, maar ook de Dyane en de Ami 6. Daarnaast hebben heel wat kleinere autobouwers het onderstel van de 2PK gebruikt voor eigen creaties. Enkele voorbeelden? Burton, LePatron, Barbot, VanClee, Manx, Tangara…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon