Oldtimers

Clio V6: Renault met ballen

Vandaag zou het ondenkbaar zijn dat Renault centraal achterin een Clio een dikke V6-motor zou lepelen. Nochtans is dat exact wat het Franse merk twee decennia geleden deed…

Belga | bewerkt door J. Bosseloo | Gepubliceerd op 4 jan. 2021 | Leestijd: 2 min

De Clio V6 kwam er naar aanleiding van het honderdjarige bestaan van Renault, een verjaardag die verjaardag in 1998 werd gevierd. Noem het bakje gerust een knipoog naar de legendarische Renault 5 Turbo Maxi.

Geen achterbank

Zowel de koffer als de achterbank werd opgeofferd om plaats te maken voor de omvangrijke 3-liter V6 met 24 kleppen. Dit blok tekende goed voor 285 pk voor de competitieversie en 230 of 255 paarden voor de straatversie.

Advertentie – lees hieronder verder

Clio V6

Drieduizend exemplaren

De prestaties waren navenant en de Clio V6 vereiste een ervaren bestuurder gezien het gebrek aan elektronische hulpmiddelen. Daar tegenover stond een sensationele rijervaring in combinatie met een motortimbre dat bij een veel grotere auto past. Goed twintig jaar na de officiële lancering is deze Renault een bijzonder gezochte klassieker geworden. De exemplaren die nog bestaan, worden voor het dubbele van de oorspronkelijke prijs (ruim 60.000 euro) verkocht. Alles bij elkaar werden er tussen 2000 en 2005 ongeveer 3.000 stuks van gebouwd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon