Oldtimers

Deze Porsche was een schande maar redde het merk wel

Nooit vloeide er zoveel inkt over een Porsche. De 924 ontstond tijdens de crisis en choqueerde door zijn vernieuwende technologie en zijn bescheiden mechaniek. Nochtans was dit een uitstekende auto!

Geschreven door Stéphane Wamat | 01/10/2020

In het begin van de jaren ’70 zocht Volkswagen naar een nieuwe adem om zijn ouder wordende Kever te vervangen. Porsche verlangde dan weer naar een nieuw model naast de 911. Dus besloten beide constructeurs de handen in elkaar te slaan voor de 914, die echter niet meteen een verkoopsucces werd. Toch besloten ze nog gezamenlijk een andere sportwagen te ontwikkelen, die geïnspireerd was op een ander project van Porsche, de 928. Dit werd de 924 die de transaxle architectuur (motor vooraan, versnellingsbak op de achteras) overnam en talrijke onderdelen leende van de organenbank van de Volkswagen Groep. In 1973 brak de oliecrisis echter uit en dit zette VW er toe aan zich terug te trekken uit het project. Daarop kocht Porsche de rechten op de wagen en zette het project alleen verder.

924

Advertentie

Uiteindelijk werd de Porsche 924 in 1975 aan het publiek voorgesteld en zijn lijnenspel van de hand van Harm Legaay (Porsche Boxster, BMW Z1, enz.) zorgde voor een aangename verrassing. Deze wagen was de eerste Porsche met de motor vooraan en hij lanceerde een productlijn die tot in de jaren 90 zou doorlopen. De 924 bood een beter evenwicht dan een 911 omwille van zijn transaxle architectuur en was zeer praktisch in het dagelijks gebruik dankzij zijn enorme koffer met glazen afdekking. Toch konden de Porschisten moeilijk leven met het feit dat zijn 2 liter viercilinder (125 pk) nauw was afgeleid van een Audi-motor. In 1979 ontwikkelde Porsche een turboversie van deze krachtbron met beduidend meer vermogen: eerst 170 en later zelfs 177 pk.

924 Turbo

Enkele jaren later werd de 944 gelanceerd en zijn blok belandde in de 924 S. Met 150 pk onder de motorkap werd dit een interessante cocktail. De 924 werd tot in 1988 geproduceerd en was een commercieel succes met 151.711 verkochte exemplaren. Hoewel verguisd door de “hardcore” porschisten was dit een best een aantrekkelijke wagen. De prestaties vallen misschien wat krap uit naar hedendaagse normen, maar toch blijft de 924 een fijne auto die je al op de kop kan tikken voor een budget van slechts 5000 à 6000 euro.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook