Oldtimers

Deze Porsche zou de 911 vervangen…

In het begin van de jaren zeventig wilde Porsche de 911-monocultuur vaarwel zeggen en werd een GT met een volledig andere architectuur gepresenteerd. De 928 zou de 911 vervangen, al is dat zoals we allemaal weten nooit gebeurd…

Nicolas Joannès Nicolas Joannès | Gepubliceerd op 22 aug. 2019 | Leestijd: 2 min

In de jaren zeventig van de vorige eeuw waren ze er bij Porsche van overtuigd dat de architectuur van de 911 (met de motor achterin) weinig toekomst had. Men wilde met andere woorden een opvolger met een klassieke opstelling – lees: met de motor voorin. Da’s geen luchtgekoelde zescilinder boxermotor geworden zoals in de 911, wel een watergekoelde V8.

928 side

Advertentie – lees hieronder verder

Op papier zag alles er goed uit. De versnellingsbak op de achteras zorgde voor een beter evenwicht en als klap op de vuurpijl beschikte de 928 over een multi-link achteras. Zijn V8-motor produceerde aan het begin van zijn carrière “maar” 240 pk, al zou hij meer dan eens evolueren om uiteindelijk 350 pk te beloven (928 GTS, van 1992 tot 1995).

928

Ondanks zijn kwaliteiten en zijn pure vormgeving werd de Porsche 928 geen groot succes. Porschisten vonden hem te luxueus en zelfs te gemakkelijk in de omgang. 40 jaar later is er van de 928 al lang geen sprake meer. Van de 911 daarentegen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon