In de jaren zeventig van de vorige eeuw waren ze er bij Porsche van overtuigd dat de architectuur van de 911 (met de motor achterin) weinig toekomst had. Men wilde met andere woorden een opvolger met een klassieke opstelling – lees: met de motor voorin. Da’s geen luchtgekoelde zescilinder boxermotor geworden zoals in de 911, wel een watergekoelde V8.
Op papier zag alles er goed uit. De versnellingsbak op de achteras zorgde voor een beter evenwicht en als klap op de vuurpijl beschikte de 928 over een multi-link achteras. Zijn V8-motor produceerde aan het begin van zijn carrière “maar” 240 pk, al zou hij meer dan eens evolueren om uiteindelijk 350 pk te beloven (928 GTS, van 1992 tot 1995).
Ondanks zijn kwaliteiten en zijn pure vormgeving werd de Porsche 928 geen groot succes. Porschisten vonden hem te luxueus en zelfs te gemakkelijk in de omgang. 40 jaar later is er van de 928 al lang geen sprake meer. Van de 911 daarentegen…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be