Dit had “de auto van de toekomst, vandaag” moeten worden

De in 1963 presenteerde Chrysler Turbine had zijn naam niet gestolen. De aandrijving van de toekomst, dachten sommigen – en de constructeur op kop? – maar zover is het natuurlijk nooit gekomen.

Dit had “de auto van de toekomst, vandaag” moeten worden

Vlak na de Tweede Wereldoorlog mocht de Amerikaanse belastingbetaler beginnen dokken voor de P-80, de allereerste operationele straaljager van het land. Exact tien jaar later begon de Space Race tegen de Russen, wat de gekte rond alles wat hoog en snel vloog alleen maar deed toenemen bij de bevolking. Die interesse was tal van autoconstructeurs niet ontgaan. Denk maar aan Cadillac die de ‘tailfin’ introduceerde, een stijlkenmerk dat een hoogtepunt bereikte met de Eldorado in ’59. En dan was er Chrysler, die niet gewoon een stapje verder wilde gaan maar de ultieme wilde nemen. En die trede miste.

Het concern ging aankloppen bij Ghia voor het koetswerk en 50 prototypes werden gebouwd en aan (zorgvuldig geselecteerde) klanten toevertrouwd. Chrysler wilde de Turbine dan ook in reële omstandigheden laten testen.

Deze “oude” Mustang is hypermodern en pijlsnel

Op papier had deze auto een aantal pluspunten. De 130 pk en 576 Nm sterke centrale bestond uit minder onderdelen dan een conventionele verbrandingsmotor, vereiste minder onderhoud en lustte zowat elke brandstof die er beschikbaar was. Bovendien bleek deze Chrysler, die 45.000 tr/min (!!) aankon, een verrassend betrouwbare wagen te zijn. En niet heet achteraan, in tegenstelling tot wat vele mensen dachten (en nog steeds denken).

Nadelen waren er natuurlijk ook en wogen zwaarder door dan de voordelen, met op kop het verbruik dat bij sommige klanten rond 50l/100km schommelde. Het geluid dat hij produceerde – alsof je iets vacuüm trekt – viel evenmin in goede aarde. Na zo’n 2 miljoen testkilometers trok Chrysler de stekker uit het programma en liet het alle Turbines vernietigen, op 9 exemplaren na. Eentje daarvan staat op naam van Jay Leno, die er nog regelmatig een ritje mee maakt.