Lotus Omega, de “Opel” waar zelfs popsterren van droomden

In het begin van de jaren ’90 kwam er dankzij de samenwerking tussen Opel en Lotus een bijzonder krachtige Omega op de markt. Die berline was dermate in verwachting van pk’s dat het Britse parlement opriep om hem te verbieden…

Lotus Omega, de “Opel” waar zelfs popsterren van droomden

De strafste Opel-sedan van het moment staat momenteel te pronken op het Autosalon Brussel. We hebben het voor alle duidelijkheid over de Insignia GSi, die uitpakt met 230 pk komende van een 2-liter turbo. Een groot verschil met de Opel-Lotus Omega van weleer, want dat model was voorzien van een dubbel geblazen 3,6-liter zescilinder van GM met maar liefst 376 pk in de aanslag en een topsnelheid van 284 km/u. Nogmaals: we spreken over 30 jaar geleden…

De BMW M5 voorbij

Na zijn lancering stond deze über-Omega te boek als de snelste berline ter wereld. Zelfs de BMW M5, toen nog 315 pk sterk, kon er niet aan tippen. Dat veranderde pas toen de 400 pk opwekkende M5 E39 in 1998 ten tonele verscheen. De Opel-Lotus Omega, die in minder dan 6 seconden van 0 tot 100 km/u sprintte, was toen al enkele jaren uit de catalogus verdwenen na een oplage van amper 950 geproduceerde exemplaren, waarvan 320 met het stuur aan de rechterzijde en met de naam ‘Carlton’ in plaats van Omega.

Nu kopen?

Verliefd geworden? Weet dan dat er veel valse exemplaren van de Opel-Lotus Omega in omloop waren en dat dit geen gemakkelijke auto is om in bedwang te maken, wat één van de redenen was waarom de Britse overheid hem graag wilde verbieden, wat er voor alle duidelijkheid nooit is doorgekomen.

5 Lotus Elises die er geen (meer) zijn