Na 90 jaar bouwt Audi alsnog deze bijzondere sportwagen

Iedereen kent de zilverpijlen van Auto Union, de legendarische Grand Prix-racewagens uit de jaren dertig. Minder bekend is dat er ook een straatversie met zestiencilindermotor gepland was: de Auto Union Type 52. Negentig jaar later brengt Audi deze supersportwagen alsnog tot leven.

Gepubliceerd op 22 juli 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Na 90 jaar bouwt Audi alsnog deze bijzondere sportwagen

Auto Union, in 1932 ontstaan uit de fusie van Audi, DKW, Horch en Wanderer, was ooit een grote naam in de autosportwereld. De Duitse autobouwer wilde deelnemen aan de nieuwe 750 kg-formule van de Grote Prijzen van 1934 tot 1936. In 1933 gaf Auto Union AG het ontwerpbureau van Ferdinand Porsche in Stuttgart de opdracht om hiervoor een racewagen te ontwikkelen. Amper een jaar later vestigde Hans Stuck met de Auto Union Type A een wereldrecord op het Avus-circuit in Berlijn.

audi-auto-union-type-52-2

Schnellsportwagen

Weinig mensen weten dat Auto Union en het ontwerpbureau van Ferdinand Porsche ook concrete plannen hadden voor een sportwagen voor de openbare weg. In de ontwerpdocumenten kreeg dit project de codenaam ‘Schnellsportwagen’. De Auto Union Type 52, zoals de auto uiteindelijk genoemd werd, was bedoeld om te verkopen aan klanten voor deelname aan langeafstandsraces zoals de Mille Miglia of aan enduranceraces op Spa-Francorchamps of Le Mans.

In 1934 maakte Porsche de ontwerpen voor een prototype, maar dat is er nooit gekomen. Het project werd in 1935 opgegeven en verdween in de archieven van Audi en Porsche. Maar de ontwikkelaars lieten veel baanbrekend werk achter op papier. De Auto Union Type 52 was ontworpen met een ladderchassis en een centraal geplaatste motor. De zestiencilinder uit de Grand Prix-racewagen moest hier ongeveer 200 pk halen uit 4,4 liter cilinderinhoud. De ingenieurs berekenden dat hij 200 km/u snel zou zijn, een van de snelste straat- en sportwagens in die tijd.

Advertentie – lees hieronder verder

audi-auto-union-type-52-3

Met de hand gebouwd

Nu brengt Audi deze bijzondere auto alsnog tot leven. Audi gaf de Britse restauratie-experts van Crosthwaite & Gardner de opdracht om de Auto Union Type 52 te bouwen aan de hand van archiefdocumenten. Alle onderdelen werden met de hand en op maat gemaakt. In tegenstelling tot zijn racebroers is deze vijf meter lange auto geschikt voor dagelijks gebruik, met een dak, koplampen en een bagageruimte. Maar veel meer comfort heeft deze driepersoonsauto niet te bieden. Zoals in de racewagen zit de bestuurder in het midden.

audi-auto-union-type-52-5

Terwijl de motor, transmissie en vijfversnellingsbak werden overgenomen van de Grand Prix-racewagen, kozen de ingenieurs voor andere technische oplossingen voor de ophanging en demping. Sowieso moesten de ontwikkelaars af en toe improviseren want veel historische racewagens gingen na de Tweede Wereldoorlog verloren in de Russische bezettingszone, net als fotomateriaal.

Timo Witt, hoofd van Audi’s historische autocollectie: “Wellicht hadden de ontwikkelaars in de jaren dertig ook enkele technische details moeten aanpassen tijdens het testen. Zo hebben we de wielbasis van de Auto Union Type 52 moeten verlengen tegenover de oorspronkelijke ontwerpen, omdat dit technisch onvermijdelijk was in combinatie met andere onderdelen zoals de voorwielophanging, motor, stuurinrichting en transmissie. Het interieur is geïnspireerd op de Auto Union Grand Prix-racewagens, met een moderne interpretatie van kleuren en stoffen.”

audi-auto-union-type-52-4

Cellulose Silver

In de oude documenten stond nergens welke kleur de auto zou krijgen. Audi nam dan maar de racewagen als basis en koos voor een koetswerk in Cellulose Silver. De motor werd uiteindelijk een zestiencilinder uit de Auto Union Type C. Negentig jaar na de eerste plannen is de Auto Union Type 52 dan toch realiteit geworden, of toch grotendeels volgens de originele plannen. Het resultaat, dat voor het eerst te zien was tijdens het Goodwood Festival of Speed, is een unieke auto die nog het meest lijkt op een klassieke GT.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Oldtimers
Autoworld viert 110 jaar Maserati

Een leuk idee voor deze eindejaarsperiode: waarom geen bezoekje brengen aan ‘Maserati 110 years’, de tentoonstelling die nog loopt tot 23 februari in Autoworld? Dit evenement schetst de prestigieuze geschiedenis van het bedrijf en is zeker de moeite waard, net als de volledige collectie in het Brusselse museum.

Tot 11:00 3 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
51.903 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.