Oldtimers

Rijke Texaan bezit ronkende Ford- en Shelby-collectie

Gary Thomas, een Texaan in hart en nieren, heeft in de loop der jaren een indrukwekkende collectie klassieke Fords en Shelby’s bij elkaar gespaard. Het word één van de mooiste verzamelingen ter wereld genoemd. Oordeel zelf maar…

Geschreven door Joris Bosseloo | 26/01/2022

Gary Thomas een Ford-fanaat noemen, is een serieus understatement. De witharige man heeft de afgelopen veertig jaar veel gezocht en onderhandeld om anno 2022 met een uiterst indrukwekkende collectie Amerikaanse oldtimers te kunnen uitpakken.

Zijn doel was indertijd om de meest representatieve auto’s van het merk te vergaren, maar niet alleen “gewone” Fords. Hij richtte zich namelijk ook op modellen van Shelby en andere zeldzaamheden die een Ford-stempel bezitten. Het is zo’n mooie verzameling geworden dat het befaamde Petersen Museum een filmploeg naar Texas heeft gestuurd.

Advertentie

Zeldzame Shelby

In grote loodsen staan de blinkende vierwielers per tijdperk en per type gerangschikt. Dat gaat van hele oude bolides, zoals de Ford Model A van vroege jaren ’30, tot recentere SVT-modellen. Ook staan er Fords tentoongesteld die door de legendarische tuner (en ex-racepiloot) Carroll Shelby werden omgebouwd, waaronder een zeer zeldzame GT500KR uit 1968, getekend door Caroll himself.

Shelby Mustang GT500KR

Dit laatste model hebben we ook te danken aan Lee Iacocca (voormalige Ford-baas) en Chuck Cantwell, de ingenieur achter de ontwikkeling van de Shelby Mustang.

Sentimentele waarde

Eén van de rijdende parels uit de weergaloze verzameling ligt de eigenaar bijzonder na aan het hart, namelijk een Sunbeam Tiger, afgeleid van de Sunbeam Alpine, een kleine roadster met normaal gesproken een bescheiden viercilindermotor onder de kap.

Gary Thomas Sunbeam Tiger

“There’s no substitute for cubic inches”, is een vaak gehoorde zin bij Amerikaanse autoliefhebbers. Met andere woorden: de vierpitter van de Alpine was te klein voor de USA.

Om er toch voet aan de grond te kunnen zetten, ging de fabrikant aankloppen bij Ford, die op zijn beurt samenwerkte met Shelby. Resultaat: de Alpine werd de Tiger en kreeg een bijna 4,3 liter grote V8 tussen de wielen.

164 pk lijkt misschien maar magertjes voor een V8, maar vergeet niet dat deze open tweezitter van de jaren ’60 dateert, in een tijd voordat allerhande elektronische hulpmiddelen en bijtgrage remmen auto’s netjes op de weg hielden.

Hetzelfde recept werd trouwens toegepast op de AC Ace, die na een motorwissel uitgroeide tot een regelrecht icoon: de Cobra, waarvan we het ontstaan in dit artikel uitleggen.

Screenshots + videoPetersen Automotive Museum / YouTube

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook