Youngtimer BMW 850 CSi: Avant-gardistisch

Dit is het soort wagen, een atypische driedeurs-GT met een al even atypische stijl, die mijn passie voor de automobiel heeft gevoed. Wat een genoegen dus om eens te kunnen rijden met een exemplaar dat amper een jaar na mijn geboorte van de band kwam gerold.

Youngtimer BMW 850 CSi: Avant-gardistisch

Ik moet 13 jaar oud zijn geweest toen de vader van een vriend zijn BMW 8 Reeks uitleende. Ik kende het model al, herkenbaar uit de duizenden, maar toen ik dit exemplaar op het dorpsplein voor de eerste keer aanschouwde, liet hij een stevige indruk op me na. Dat moment staat nog steeds op mijn netvlies gebrand. Tijdens de eerste Nationale GT Tour mocht ik het stuur overnemen. Ook al ging het om een model uit 1992 en ben ik gewoon om week na week een nieuwe auto uit te proberen, was dit een droom die uitkwam.

Bestond dít al in 1992?

De stuurkolom en de elektrisch verstelbare stoelen doen je denken dat je in een relatief moderne auto zit. Toch is deze 8 Reeks maar een jaar jonger dan ondergetekende. Zodra de handgeschakelde 6-bak (ja, zes!) wordt bediend om achteruit te schakelen, kantelen de buitenspiegels om de stoepranden beter weer te geven. Deze vorm van luxe had ik alleen nog maar in auto’s van dit tijdperk ervaren… Indrukwekkend! En dan heb ik je niet eens over de symfonie van het hart van deze 850 CSi verteld!

V12

Dertig jaar geleden, in 1989, presenteerde BMW de Gran Turismo Coupe 850i op de Frankfurt Motor Show. Codenaam: E31. Hij werd uiteindelijk geproduceerd tot 1999 en was een decennium lang een van de meest exclusieve auto’s ter wereld. Het doel om elegantie en prestatie tot in de perfectie te combineren, werd bereikt. In 1992 introduceerde BMW de grootste evolutie van de originele V12, maar ook de krachtigste: van 4.988 cc en 300 pk ging het blok fors omhoog naar 5.576 cc en 380 pk bij 5.300 tpm. De 850 CSi was geboren. Het is precies deze versie die ik onder mijn zitvlak heb gehad.

LEZERSAUTO BMW Z3: Verliefd geworden en gebleven

GT voor lange afstanden

Zoals je al had begrepen, voelde ik me niet al te gedesoriënteerd aan boord van deze BMW. Misschien toch een beetje als je het aantal knoppen op de middenconsole bekijkt: voor de verwarmde stoelen, de dual-zone airco, de radio, noem maar op. Anderzijds, toen ik de motor startte, realiseerde ik me al snel dat we te maken hadden met een blok dat vandaag niet meer wordt gebouwd. Een regelrechte schande volgens mijn autominnend brein, want wát een geluid en wat voor een ongelofelijke flexibiliteit bij lage toeren! Deze krachtbron is fantastisch, al kan je hem niet vergelijken met de huidige sportmotoren. Het wordt namelijk gewaardeerd om “op koppel” te rijden (de rode zone begint bij 6.500 tpm.), eerder in wandelmodus in plaats van voor de zware aanval te gaan. En hoewel hij minder weegt (1.865 kg in totaal), is het rijgedrag van deze 850 CSi vergelijkbaar met dat van de moderne Bentley Continental GT. Beide zijn echte langeafstand-GT’s en geen hypersport-supercars. Maar elektronica was toen wel al erg efficiënt. En de staat van ons proefexemplaar, dat aan Ginion Classics toebehoort, is in één woord fantastisch. De in het koetswerk verdwijnende koplampen maken het plaatje verder af – een verademing ten opzichte van de enorme BMW-grilles van vandaag! Gelukkig, en in tegenstelling tot een moderne X7 of een 7 Reeks, zijn grote ‘niertjes’ niet het enige waarmee je kan uitpakken…

Tot 200.000 euro!

De 850 CSi werd geproduceerd in 1.510 eenheden, wat hem zeldzaam maakt, zeker vergeleken met een van de meer dan 20.000 exemplaren van de 850i. De 8 E31-serie bestond ook met een 280 pk sterke V8, onder de naam 840i, waarvan bijna 8.000 stuks werden geproduceerd. De 850 CSi was destijds 180.000 Duitse mark waard en tegenwoordig gaat een exemplaar met een zeer lage kilometerstand tot wel 200.000 euro. Laten we niet vergeten dat de techniek van deze wagen bekend staat om zijn betrouwbaarheid.