Porsche pakt groots uit op het Autosalon van München 2021. Op zijn stand zet de constructeur de Mission R onder de spots. Dat is een 100% elektrische concept car én de voorbode van emissievrije racebolides die het merk over enkele jaren aan zijn klanten zou kunnen leveren.
1088 pk
De Mission R is voorzien van twee elektromotoren. De eerste wordt op de achteras gemonteerd en is de krachtigste, met een vermogen van een slordige 653 pk. De tweede bedient vooras en is goed voor 435 pk. Porsche zegt dat het systeemvermogen 1.088 pk bedraagt, tenminste wanneer de meest extreme rijmodus ‘Qualifying’ is geactiveerd.
Of dit vermogen van een andere wereld is? Niet meteen, nuanceert Porsche, maar dit potentieel volstaat om het prestatieniveau van de actuele 911 GT3 Cup te evenaren. Merkwaardig, want die levert slechts de… helft van deze power. Wat had je verwacht? Het gewicht van de batterij moet gecompenseerd worden.
Advertentie – lees hieronder verder
De accu biedt een opslagcapaciteit van 80 kWh en vooral een spanning van 900 V, wat een hoger laadvermogen mogelijk maakt. Dat zou zelfs oplopen tot 340 kW (ter herinnering: de Mission E kan met zijn 800 V-systeem een laadvermogen tot 270 kW aan). Ook nieuw is de koeling van de batterij, want die gebeurt voortaan met olie. Gedurende een pitstop van ongeveer 15 minuten zou men tot 75% van de capaciteit kunnen bijladen (van 5% tot 80%).
Tot de tanden bewapend
De Porsche Mission R heeft een monocoque chassis van koolstofvezel, waarvan het bovenste gedeelte uit bogen is opgebouwd. Het koetswerk en de weinige bekledingselementen binnenin zijn van composietmateriaal vervaardigd. Binnenin zit de bestuurder centraal, wat aangeeft dat deze bolide echt voor de racerij werd ontworpen.
De look van de Mission R is spectaculair, met een grote open bumper, grote luchtinlaten vooraan, luchthappers op de flanken en een kolossale achterspoiler. De Mission R is naar verluidt korter en iets lager dan een Cayman, wat aangeeft hoe compact hij is.
Deze proporties doet meteen ook de vraag rijzen of er een link bestaat met de toekomstige 718 Cayman, waarvan volgens de eerste geruchten ook een 100% elektrische versie zou volgen. Net zoals de Mission E destijds de voorbode was van de Taycan, zou de Mission R mogelijk veel meer kunnen zijn dan een concept.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be