Het zijn moeilijke tijden in de autowereld. De sector staat op een keerpunt in zijn geschiedenis: de transitie naar elektrische auto’s. Er zijn veel uitdagingen, vooral omdat de overheden deze transitie weinig of niet ondersteunen en de markt niet zo snel mee wil met de technologische verandering.
Het slechte nieuws bleef zich opstapelen in 2024, met soms drastische besparingen in het personeelsbestand en de fabrieken. Volkswagen wil alleen al in Duitsland 10.000 werknemers ontslaan, terwijl Audi Brussels over enkele weken zijn deuren sluit na de goedkeuring van een sociaal plan door de vakbonden.
Bloeiende situatie
Toch komen sommige constructeurs als winnaar uit deze moeilijke situatie. Zo ook Volvo, dat 2024 afsloot met een nieuw wereldwijd verkooprecord van 763.389 auto’s, een stijging van 8% tegenover 2023.
Volvo’s positieve situatie wordt ook weerspiegeld in België, waar de enige overgebleven autofabriek van het land staat, in Gent. Er is goed nieuws want deze vestiging gaat 350 mensen aanwerven voor de productie van de succesvolle kleine elektrische SUV EX30. De situatie is dus nogal paradoxaal: Audi sluit en Volvo neemt volop mensen aan.
Advertentie – lees hieronder verder
![ex30 - copie](https://cdn-storage-02.prod.gocar.be/news/media/3419766/ex30---copie.jpg?width=840)
7.000 werknemers
De Belgische Volvo-fabriek telt momenteel 7.000 werknemers die de 40-reeks en de V60 produceren. Vanaf april bouwen ze ook de EX30, een strategische verplaatsing voor Volvo om te voorkomen dat dit model getroffen wordt door de nieuwe Europese invoerheffingen, aangezien het model momenteel alleen in China geproduceerd wordt. De integratie van de EX30 in Gent is een grote uitdaging, want de site draait al op volle capaciteit, in drie ploegen. Er is dus geen sprake van om het tempo te verlagen.
![216924_Pre-production_of_the_new_Volvo_XC40_in_the_manufacturing_plant_in_Ghent](https://cdn-storage-02.prod.gocar.be/news/media/3419768/216924_Pre-production_of_the_new_Volvo_XC40_in_the_manufacturing_plant_in_Ghent.jpg?width=840)
300.000 auto’s per jaar?
Met deze toevoeging zou de Gentse fabriek 300.000 auto’s per jaar kunnen assembleren, waaronder 125.000 exemplaren van de zeer succesvolle EX30. Volgens de krant De Tijd werkt Volvo samen met het rekruteringsbedrijf Randstad, dat ‘jobdagen’ organiseert om nieuwe werknemers aan te trekken en te vinden. Naar verluidt zijn ook werknemers van Audi Brussels welkom bij Volvo, als ze interesse hebben.
Blijft het succes van Volvo duren? We kruisen onze vingers want op termijn wordt een herverdeling van het werk verwacht door de opening van een nieuwe fabriek in Slowakije tegen 2026-2027. Modellen zullen ongetwijfeld toegewezen worden op basis van prioriteiten en misschien veel minder aangename criteria zoals de loonkosten... Hopelijk blijft het succesverhaal van Volvo Gent zo lang mogelijk duren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be