In het kader van de energietransitie is de overgang van klassieke wagens met een verbrandingsmotor op benzine of diesel naar volledig elektrische auto’s op batterijen een cruciale factor. Alleen vergt die omschakeling heel wat tijd. Zeker van de privérijder die eerst zijn huidige wagen wil ‘oprijden’ en dan voldoende budget moet kunnen vrijmaken voor een nieuwe EV die nog steeds zeer prijzig uitvalt.
Tot hiertoe werd er vanuit gegaan dat de markt van leasewagens hierin een belangrijke rol kon spelen. Die bestaat namelijk uit recente voertuigen van doorgaans drie tot vijf jaar oud, die dus gebruik maken van recente aandrijfmodi (hybride, 100% elektrisch) en voldoen aan de recente uitstoot- en veiligheidsnormen. Als deze afgeschreven vloot dan op de tweedehandsmarkt komt, kunnen de privérijders zeker goede zaken doen.
EV’s naar Nederland en Noorwegen
Dat werd althans gedacht. Maar de research van onderzoeksinstelling VITO/Energyville brengt daar toch enige nuance in. “Het klopt dat de verkoop van nieuwe elektrische leasewagens de voorbije jaren sterk is gestegen. In 2022 was dat nog slechts 12 procent, maar in 2023 waren al 28 procent van de nieuwe leasewagens volledig elektrisch, terwijl dat aandeel nog steeds verder stijgt”, melden de onderzoekers.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat is een positief element, maar tegelijk merkte VITO/Energyville dat de afgeschreven leasewagens na verkoop niet voor de verhoopte vergroening van de privémarkt in België zorgen. De onderzoekers constateerden dat na 5 jaar al de helft van de leasewagens uit het Belgische wagenpark verdwenen is, een cijfer dat na 8 jaar zelfs tot 75 procent oploopt.
“De belangrijkste reden is dat het gros van deze leasewagenvloot naar het buitenland verdwijnt”, merken ze op. “Vooral Nederland en Noorwegen zijn grote afnemers van onze gebruikte, recente elektrische wagens. Dat heeft in grote mate te maken met de subsidies en voordelen die de overheid daar geeft voor de aankoop van elektrische tweedehandswagens. Dit is trouwens geen nieuwe tendens, maar een beweging die al jaren aan de gang is, omdat op die markten een grote vraag naar nieuwe en tweedehandse elektrische wagens bestaat.”
Van de huidige Vlaamse premie voor de aankoop van een elektrische tweedehandswagens verwacht VITO/Energyville niet zoveel. “Dat zal hooguit een tijdelijke rem op de uitvoer van onze afgedankte elektrische leasewagens hebben, maar een grote ommekeer moet je daar zeker niet van verwachten”, benadrukken de onderzoekers.
Nog negatieve factoren
VITO/Energyville wijst nog op andere negatieve elementen ten gevolge van de vergroening en elektrificatie van de leasewagenmarkt: het gemiddelde gewicht van de leasewagens is de afgelopen 4 jaar met meer dan 15 procent gestegen, na jaren van stagnatie. “Het hogere gewicht is voornamelijk te verklaren door de grote en zware batterijen waarmee elektrische en plug-in-hybride auto’s zijn uitgerust. Bovendien heeft de productie van die zware voertuigen ook een nadelige impact op zowel het milieu als de verkeersveiligheid”, verduidelijken de onderzoekers van VITO/Energyville.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be