Honda en Nissan klaar om te fuseren tot 's werelds derde grootste autofabrikant en de Chinezen te stoppen

De autosector staat onder grote druk, en om de situatie aan te pakken kiezen sommige spelers voor creatievere oplossingen dan anderen. Nissan en Honda bespreken een mogelijke fusie, waarbij ook Mitsubishi betrokken zou kunnen worden. Samen zouden ze de derde grootste autofabrikant ter wereld vormen. Is dit de juiste weg?

Gepubliceerd op 19 december 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Honda en Nissan klaar om te fuseren tot 's werelds derde grootste autofabrikant en de Chinezen te stoppen

De autosector staat voor radicale veranderingen en een volledige heruitvinding. Dit gaat verder dan de overstap naar elektrische aandrijving of nieuwe productiemethoden. Door de toenemende concurrentie uit China voelen veel fabrikanten zich kwetsbaar. Zozeer zelfs dat sommigen nu fusies overwegen om te overleven.

Dat is het geval voor Nissan en Honda. Wat afgelopen zomer begon als geruchten over vage gesprekken om elektrische technologieën te bundelen, lijkt nu in een stroomversnelling te komen. Volgens het Japanse dagblad Nikkei zitten beide bedrijven midden in onderhandelingen om hun samenwerking uit te breiden tot een volledige fusie. Vooral Nissan, dat zich in een zorgwekkende financiële positie bevindt, zou baat hebben bij een dergelijke stap.

Maar wie heeft de lont in het kruitvat gestoken? De Taiwanese elektronicagigant Foxconn, vooral bekend als de fabrikant van Apples iPhone, heeft al een overnamebod op Nissan gedaan. Dat bod werd afgewezen, maar de intentie was duidelijk. Waarom zou een elektronicareus zich mengen in de auto-industrie? Het antwoord is simpel: Foxconn wil zijn bedrijfsmodel opdringen aan de autosector, met modulaire productiemethoden die veel geavanceerder zijn dan de huidige oplossingen voor technische onderdelen in auto’s.

nissan

Advertentie – lees hieronder verder

Versnelling

Nissan is verzwakt en heeft geen andere keuze dan snel actie te ondernemen om een vijandige overname te voorkomen. De gesprekken met Honda zijn naar verluidt in volle gang. Het doel? Het vormen van een nieuwe autogigant met ook Mitsubishi – waarin Nissan een meerderheidsbelang van 24% heeft – aan boord. Dit zoude op twee na grootste autofabrikant ter wereld baren, met een geschatte waarde van 54 miljard dollar, net boven Stellantis (52 miljard dollar), en een jaarlijkse productie van 7,4 miljoen voertuigen, vlak achter Toyota en de Volkswagen Groep.

Kortom, de Japanners lijken bezig te zijn met het creëren van een “Airbus van de auto-industrie” – een ambitieus idee dat Renault-baas Luca de Meo slechts enkele weken geleden nog opperde.

Honda-Introduces-Next-generation-Technologies-for-Honda-0-Series - copie

De gesprekken zijn nog gaande, maar gezien de felle concurrentie en de opmars van Chinese fabrikanten zoals BYD, zou een akkoord snel kunnen worden bereikt. De druk om te reageren op deze “vloedgolf” van Chinese merken is groot. Volgende week staat een persconferentie gepland, een teken dat er geen rook is zonder vuur. “Zoals aangekondigd in maart en augustus bespreken we mogelijke samenwerkingen op verschillende fronten, waarbij een fusie een van de opties is,” bevestigde een woordvoerder van Honda.

honda-e-n2-concept

Steun van Renault?

Vergeet daarbij niet dat Renault nog steeds een belangrijke band heeft met Nissan, ondanks het feit dat het onlangs zijn belang heeft verlaagd. De Franse fabrikant bezit nog steeds 22,7% van de aandelen, wat voor Renault een unieke kans kan betekenen. Het kan ervoor kiezen zijn resterende belang te verzilveren om eigen projecten te financieren, of het kan zich aansluiten bij de fusie om te profiteren van synergieën op het gebied van technologie, inkoop en productie. Voor Renault-topman Luca de Meo liggen er meerdere interessante opties op tafel om de positie van zijn merk te versterken. Een gouden kans voor een bedrijf dat tot nu toe vooral op eigen kracht heeft moeten vechten.

Een fusie van deze omvang lijkt misschien ambitieus, maar het zou weleens de redding kunnen zijn voor Nissan en Honda. Door hun krachten te bundelen, kunnen de twee Japanse fabrikanten hun middelen optimaliseren, kosten drukken en de ontwikkeling van geavanceerde technologieën versnellen, zoals elektrische platformen en software voor geconnecteerde voertuigen. Luca de Meo’s visie blijkt allesbehalve vergezocht. Samenwerken om sterker te staan en de controle terug te winnen is niet alleen logisch, maar misschien wel de slimste strategie om in overweging te nemen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Honda, Mitsubishi, Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Honda, Mitsubishi, Nissan voertuig?
51.589 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.