Maserati binnenkort failliet?

Het loopt helemaal verkeerd bij het Italiaanse luxemerk Maserati, dat deel uitmaakt van Stellantis. Na dramatische verkoopcijfers in 2024 volgen de besparingen elkaar in snel tempo op. De laatste in de rij: het schrappen van de elektrische versie van de supercar MC20, de Folgore.

Gepubliceerd op 21 maart 2025
Leestijd : 3 min
Maserati binnenkort failliet?

Kan Maserati nog lang het hoofd boven water houden? Daar valt aan te twijfelen, gezien de tegenslagen waarmee het merk de afgelopen maanden kampt. Het is een moeilijke periode, zo blijkt uit de productiecijfers van 2024. De fabrieken in Mirafiori, Modena en Cassino zagen allemaal een aanzienlijke daling. In Mirafiori – waar de modellen GranTurismo en GranCabrio gebouwd worden, na de productiestop van de Ghibli, Quattroporte en Levante – is de productie met 74% gedaald, van 8.680 exemplaren in 2023 naar slechts 2.250 in 2024. De situatie is nauwelijks beter in Modena, waar de productie van de MC20 met 79% gekelderd is, met slechts 260 exemplaren in 2024 tegenover 1.244 het jaar ervoor. In Cassino daalde de productie van de SUV Grecale met 58%, van 17.242 naar 7.250 exemplaren. Alles bij elkaar opgeteld bedraagt de daling 64%, met een totaal van maar 9.760 auto’s in 2024 tegenover 27.166 in 2023.

Small-16845-18MaseratiMC20

Deze spectaculaire terugval roept uiteraard vragen op over de strategie van het merk en, meer specifiek, die van Stellantis, de eigenaar van Maserati. Carlos Tavares gaf vlak voor zijn vertrek aan dat het merk een positionerings- en marketingprobleem had, een mening die gedeeld wordt door de nieuwe Maserati-topman Santo Ficili, die sinds oktober aan het roer staat (en ook Alfa Romeo leidt).

Modellen schrappen?

Maar hoe kan Maserati zich uit deze moeilijke situatie redden? Een van de grootste problemen is het onevenwichtige gamma, met vier luxueuze coupés en cabriolets die helemaal niet aansluiten bij de behoeften van de markt, waar de vraag juist ligt bij SUV’s. Er is natuurlijk de Grecale, maar die kan moeilijk concurreren met een Porsche Macan, hoewel hij zich als exclusiever profileert.

Advertentie – lees hieronder verder

Small-25404-maserati-grecale-blu-intenso-1

Maserati had zijn klanten ook beloofd de keuze te geven tussen benzine en elektrisch, maar ook dat verandert, aangezien het merk zojuist heeft aangekondigd dat het afziet van de lancering van de MC20 Folgore – de batterij-elektrische versie van zijn supercar. Misschien is dat wel een verstandige beslissing, gezien de hoge kosten van zo’n project en het feit dat de klanten er absoluut geen interesse in tonen en liever genieten van het geluid van een V6 of V8.

Small-16860-03MaseratiMC20

Snel een SUV

Maar wat gaat Maserati doen? En heeft het merk de middelen om zichzelf opnieuw uit te vinden binnen een groep die zelf ook zware klappen krijgt? Het is vooral een kwestie van beleid. Om Carlos Tavares tijdelijk te vervangen, staat John Elkann, erfgenaam van de Agnelli-familie (Fiat), nu aan het roer van Stellantis. En hij staat bekend om zijn voorliefde voor Italiaanse producten. Het is dus goed mogelijk dat hij de nodige middelen vrijmaakt om Maserati en zijn erfgoed te redden.

Maar er moet snel ingegrepen worden, want klanten wachten niet. Wat ontbreekt er dringend? Een grote SUV en een grote berline, oftewel de nieuwe Levante en de nieuwe Quattroporte. Maar die worden pas verwacht in 2027 en 2028. Ongetwijfeld veel te laat. Nochtans heeft Stellantis alle technieken in huis: het STLA Large-platform (van de Alfa Romeo Stelvio) of het Giorgio Evo-platform (waarop de GranTurismo en Grecale gebaseerd zijn). Wat is dan het probleem? Opnieuw is het marketingbeleid de boosdoener. Maserati zou immers een technologisch merk moeten zijn en weigert daarom zijn platformen te delen met andere modellen, omdat dat niet exclusief genoeg zou zijn.

Small-25772-01-maserati-grancabrio-folgore-orange-devil

Maar is zo’n denkwijze vandaag nog realistisch? Door gemeenschappelijke componenten te gebruiken, zou Maserati zijn ontwikkelingstijd kunnen verkorten en zijn winstgevendheid kunnen verbeteren, waardoor het zich kan concentreren op andere aspecten die vaak tekortschieten in zijn modellen: de bouwkwaliteit en de betrouwbaarheid. Vermogende klanten willen in de eerste plaats een auto die zowel mooi als perfect afgewerkt is. Het is afwachten welke reddingsstrategie Santo Ficili uiteindelijk kiest.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maserati voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maserati voertuig?
50.771 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.