Nissan houdt grote terugroepactie

Na de constatatie van verschillende defecten op verscheidene modellen roept Nissan minstens 1,4 miljoen auto’s terug naar de garage voor een controle. Het Japanse merk benadrukt dat er nog geen ongevallen zijn gebeurd en dat het slechts een voorzorgsmaatregel is.

Gepubliceerd op 18 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Nissan houdt grote terugroepactie

Dit is een zeer grote recall of terugroepactie van Nissan die in totaal meer dan 1,4 miljoen voertuigen behelst, waarvan ongeveer de helft in Japan en de rest wereldwijd, meldde het merk aan het persbureau France-Presse. Het zou gaan om verschillende fabricagefouten bij verscheidene modellen, waaronder de Note, Note Aura, Serena, Kicks en Leaf.

Zo werd vastgesteld dat de bescherming van de motorleidingen niet afdoende was en tot startproblemen zou kunnen leiden. Verder zou een softwarefout kunnen leiden tot een ongewenste acceleraties nadat de cruise control werd uitgeschakeld en werden ook problemen met de bekabeling en de koplampen vooraan vastgesteld.

Gratis herstelling

Zulke massale terugroepacties gebeuren wel vaker, omdat de constructeurs uiteraard willen vermijden dat er daardoor ernstige ongevallen zouden gebeuren. Dat zou immers leiden tot grote schadeclaims en een enorme imagoschade voor het betrokken merk met ook nefaste commerciële consequenties op langere termijn.

In de regel roept het automerk daarom de betrokken modellen snel terug naar de garage voor een check-up, waarbij specifieke onderdelen worden nagekeken en eventueel meteen vervangen. Normaal zijn de kosten daarvan voor het automerk en moet de consument niets betalen voor de interventie.

Advertentie – lees hieronder verder

Nissan-Qashqai-2021-official-media-pictures-test-drive-interior-interieur-stuur-volant

Ook op Car-Pass vermeld

Bij een terugroepactie brengt de constructeur de eigenaars op de hoogte van het geconstateerde probleem en nodigt hen uit voor een bezoek aan de garage om het euvel te laten herstellen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit te doen, maar uiteraard is dat aangewezen om verdere problemen of defecten te voorkomen.  Bovendien is zo’n nazicht en/of herstelling in het kader van een terugroepactie normaal gratis, zoals hoger gemeld.

Noteer bovendien dat een terugroepactie ook vermeld wordt op de Car-Pass met een specifieke code, een uitleg over het concrete probleem en een status of het op deze wagen werd hersteld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.