Dit is een zeer grote recall of terugroepactie van Nissan die in totaal meer dan 1,4 miljoen voertuigen behelst, waarvan ongeveer de helft in Japan en de rest wereldwijd, meldde het merk aan het persbureau France-Presse. Het zou gaan om verschillende fabricagefouten bij verscheidene modellen, waaronder de Note, Note Aura, Serena, Kicks en Leaf.
Zo werd vastgesteld dat de bescherming van de motorleidingen niet afdoende was en tot startproblemen zou kunnen leiden. Verder zou een softwarefout kunnen leiden tot een ongewenste acceleraties nadat de cruise control werd uitgeschakeld en werden ook problemen met de bekabeling en de koplampen vooraan vastgesteld.
Gratis herstelling
Zulke massale terugroepacties gebeuren wel vaker, omdat de constructeurs uiteraard willen vermijden dat er daardoor ernstige ongevallen zouden gebeuren. Dat zou immers leiden tot grote schadeclaims en een enorme imagoschade voor het betrokken merk met ook nefaste commerciële consequenties op langere termijn.
In de regel roept het automerk daarom de betrokken modellen snel terug naar de garage voor een check-up, waarbij specifieke onderdelen worden nagekeken en eventueel meteen vervangen. Normaal zijn de kosten daarvan voor het automerk en moet de consument niets betalen voor de interventie.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook op Car-Pass vermeld
Bij een terugroepactie brengt de constructeur de eigenaars op de hoogte van het geconstateerde probleem en nodigt hen uit voor een bezoek aan de garage om het euvel te laten herstellen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit te doen, maar uiteraard is dat aangewezen om verdere problemen of defecten te voorkomen. Bovendien is zo’n nazicht en/of herstelling in het kader van een terugroepactie normaal gratis, zoals hoger gemeld.
Noteer bovendien dat een terugroepactie ook vermeld wordt op de Car-Pass met een specifieke code, een uitleg over het concrete probleem en een status of het op deze wagen werd hersteld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be