Tesla werd 20 jaar geleden gelanceerd en veroorzaakte in zijn begindagen veel ophef. Maar wie was deze kleine Amerikaanse fabrikant – en zijn ietwat excentrieke baas – die een revolutie teweeg wilde brengen in de wereld van de individuele mobiliteit, die al meer dan een eeuw oud was en niet echt leek te willen bewegen? Nou, het bewijs was op zijn zachtst gezegd stichtelijk. In 20 jaar tijd is Tesla uitgegroeid tot de grootste marktkapitalisatie in de sector, terwijl het merk meer dan overtuigd heeft met zijn voertuigen, in het bijzonder met de maturiteit van zijn elektrische aandrijflijnen en het voortreffelijke beheer van zijn batterijpakketten.
Vandaag is Tesla een van de grote spelers, met 1,6 miljoen verkochte auto’s in 2022 en waarschijnlijk iets meer dan 2 miljoen in 2023. Dat zijn er bijna net zoveel als de BMW Group. Deze groei is natuurlijk te danken aan de intrinsieke kwaliteiten van de modellen van het merk (met uitzondering van de afwerking, die altijd wordt bekritiseerd), maar ook aan het aantal innovaties dat Tesla produceert. We kennen natuurlijk allemaal de Autopilot, maar wat minder bekend is, is dat Tesla ook op industrieel niveau innoveert, zowel op het gebied van zijn batterijen (het Amerikaanse bedrijf was een van de eersten die LFP-batterijen gebruikte) als zijn industriële productietechnieken.
Gigacasting
Tesla’s nieuwste ontdekking is een proces dat een nadere beschouwing verdient, omdat de kans groot is dat het de hele auto-industrie op zijn kop zal zetten. Het proces heet gigacasting, waarbij een gigantische pers (ontworpen door de Italiaanse groep Idra) wordt gebruikt om bijna de hele onderkant in één stuk onder druk te gieten, in plaats van meer dan 400 onderdelen te assembleren!
Advertentie – lees hieronder verder
Het voordeel is duidelijk: deze productiemethode verlaagt de productiekosten van het platform met ongeveer 40% (een van de duurste elementen om te produceren), omdat er minder robots nodig zijn voor de assemblage. Op deze manier zou gigacasting, toegepast op de Model 3, maar liefst 600 robots elimineren.
Bovendien bespaart gigacasting niet alleen geld, maar ook gewicht, wat voor een elektrische auto een echte vooruitgang is gezien het gewicht van de batterijen. Praktisch gezien is deze technologische innovatie de belangrijkste reden waarom het merk in 2026 een model zal kunnen aanbieden dat minder dan 25.000 euro kost. Onder ingenieurs wint het idee om deze methode ook toe te passen op andere delen van een auto (één onderdeel in plaats van meerdere) ook terrein. En niet alleen bij Tesla. De concurrentie kopieert de Amerikaanse constructeur, waaronder… de Chinezen met Nio en de ET5, de Zeekr 009 en de XPeng G6. Volvo heeft net aangekondigd deze technologie te gaan gebruiken en Toyota heeft ook interesse getoond. Ja, Tesla heeft al zijn geloofsbrieven verdiend in slechts 20 jaar. En niemand had het verwacht.
Foto’s: screenshots YouTube & X/Twitter
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be