Hoewel de automarkt er momenteel slecht voor staat, lossen nieuwe modellen zich in hoog tempo af. Deze auto’s zijn immers al maanden of zelfs jaren in ontwikkeling en worden zeker niet op de lange baan geschoven. Autofabrikanten willen hun aanbod blijven uitbreiden en nog beter inspelen op de wensen van de consument.
Volgens cijfers van Motor1 werden in 2024 maar liefst 162 nieuwe modellen gelanceerd (personenauto’s en exclusief facelifts). Dit indrukwekkende aantal kent een opvallende verdeling: Chinese fabrikanten introduceerden maar liefst 79 nieuwe modellen, een record. Europese fabrikanten bleven ver achter met slechts 47 nieuwe modellen. Uiteraard kenden niet alle modellen een wereldwijde ambitie. Net zoals eind jaren 90 richten fabrikanten zich steeds vaker op lokale of regionale markten, met producten die zijn afgestemd op de specifieke behoeften en cultuur van de doelgroep.
China voorop?
Het is geen toeval dat de meeste nieuwe modellen in China worden gelanceerd: als grootste automarkt ter wereld speelt het Midden-Koninkrijk een centrale rol in de strategieën van autofabrikanten. BYD is daar een perfect voorbeeld van. Met veertien nieuwe modellen in 2024 heeft het merk zijn aanbod flink uitgebreid,. En dat werpt vruchten af. BYD kroonde zich tot ’s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s, net voor Tesla: 1.777.965 verkochte exemplaren tegenover 1.773.443 voor Tesla. Het verschil is klein, maar onderstreept de kracht en vastberadenheid van BYD. In totaal verkocht het bedrijf ongeveer 4 miljoen auto’s in 2024.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat gezegd zijnde, met veertien nieuwe modellen doet BYD het goed, maar het is verrassend genoeg niet de koploper in nieuwe lanceringen. Die titel gaat - paradoxaal genoeg - naar Volkswagen, dat ondanks de uitdagingen de meeste nieuwe modellen presenteerde: negentien in totaal. Dit omvatte acht Audi’s, zes Volkswagens, twee Skoda’s, en elk één model van Cupra, Porsche en Lamborghini.
Daarna volgt de Stellantis-groep, met zijn brede maar soms kwakkelende portfolio van veertien merken, die in 2024 twaalf nieuwe modellen lanceerde. Opel was de meest actieve speler, vooral dankzij de introductie van de nieuwe Frontera en Grandland. De andere merken brachten elk slechts één nieuw model uit, met uitzondering van Chrysler en RAM, die het hele jaar niets uitbrachten.
SUV's blijven toonaangevend
De Japanse fabrikanten (alle merken samen) lanceerden in 2024 zestien nieuwe modellen. Toyota droeg daar slechts drie aan bij (de 4Runner, bZ3X en Urban Cruiser), ondanks zijn status als wereldleider met meer dan 10 miljoen geproduceerde auto’s. De Koreanen presenteerden acht nieuwe modellen, terwijl Amerikaanse fabrikanten het bij zeven hielden. India voegde drie modellen toe, en Vietnam en Iran elk één. Rusland, Turkije en Maleisië lieten voor 2024 helemaal niets zien.
SUV’s blijven de onbetwiste favoriet onder autofabrikanten. In 2024 was 57% van de nieuwe modellen een SUV, goed voor 92 van de 162 lanceringen. Vooral in China zijn SUV’s populair: nationale merken introduceerden er 38, tegenover 24 van Europese fabrikanten. Sedans volgen op de tweede plaats, maar met een aanzienlijk lager aantal (24). Daarna komen hatchbacks (15), sportauto’s (12), MPV’s (7), breaks (5), pick-ups (4) en stadsauto’s (3). De tijden zijn duidelijk veranderd …
Aantal nieuwe modellen per fabrikant in 2024
1. Volkswagen Group : 19
2. BYD : 14
3. Stellantis : 12
4. Geely Group : 10
5. Hyundai-Kia : 7
6. Chery Group : 7
7. Changan Group : 6
8. SGMW : 5
9. SAIC : 5
10. Nissan 5
11. Honda : 5
12. FAW : 4
13. Renault : 4
14. GM : 4
15. GAC : 4
16. Ferrari : 3
17. Toyota : 3
18. BIAC : 3
19. Dongfeng : 3
20. BMW : 3
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be