Het rommelt serieus bij Volkswagen. Door een sterke daling in de verkoop van elektrische auto’s stond de fabrikant onlangs voor de moeilijke keuze om fabrieken te sluiten. De crisis is ernstig: het belangrijkste automerk van Duitsland moet erkennen dat het boven zijn stand leeft en tegen 2030 maar liefst 10 miljard euro moet besparen. Om de financiën op orde te krijgen, besloot Volkswagen minstens drie fabrieken in Duitsland te sluiten, een historische primeur. Dit doorbreekt een dertig jaar oud ‘niet-aanvalsverdrag’ met de Duitse werknemers.
De spanningen tussen Volkswagen en de machtige vakbonden zijn de afgelopen weken flink opgelopen. Stakingen volgden elkaar op en dreigden uit te lopen op een langdurig conflict, waardoor klanten zich begonnen af te vragen of hun bestelde Volkswagen nog wel op tijd geleverd zou worden. Maar blijkbaar mogen ze gerustgesteld worden, want de sociale storm lijkt te gaan liggen, nu Volkswagen heeft besloten af te zien van de sluiting van fabrieken in Duitsland. Maar vanwaar deze ommezwaai?
Advertentie – lees hieronder verder
Een akkoord
Afgelopen week sloten het management en de vakbonden een akkoord dat minder pijnlijk lijkt uit te pakken dan het drama rond Audi Brussel. Het verrassende resultaat: geen enkele fabriek in Duitsland sluit en gedwongen ontslagen zijn van tafel. Een volledige overwinning voor de vakbonden? Dat is nog maar de vraag …
In werkelijkheid moesten de werknemersvertegenwoordigers ook concessies doen. Volkswagen kreeg groen licht om bepaalde bonussen niet uit te keren en om een groot aantal contracten voor onbepaalde tijd te schrappen. Daarnaast worden de productiecapaciteiten in tien Duitse fabrieken teruggeschroefd, wat neerkomt op 700.000 minder geproduceerde voertuigen. Besparingen komen er dus wel degelijk: deze maatregelen moeten Volkswagen alvast vier miljard euro opleveren. En dit is nog maar de eerste stap.
Volkswagen gaat ondanks het akkoord toch het personeelsbestand verkleinen. Aanvankelijk stond een reductie van 55.000 banen gepland tegen 2030, maar met deze nieuwe deal wordt dat teruggebracht tot 35.000 banen - nog steeds een forse 29% van het huidige personeelsbestand. Eén kleine fabriek wordt echter wel opgeofferd: in Dresden verliezen 340 werknemers hun baan. Ook symbolisch valt er iets op: vanaf 2027 wordt de Golf niet langer in Wolfsburg geproduceerd, maar in Mexico. Kan het symbolischer?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be